Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen
Sollicitanten ergeren zich in het sollicitatieproces het meest aan algemene afwijzingen, waarbij de reden voor afwijzing niet concreet is. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Jobbird.com op basis van een enquête onder werkzoekenden.
Jobbird.com ondervroeg 925 sollicitanten naar datgene wat zij het meest irritant vinden in sollicitatieprocedures. Op 1 (44%) eindigt de algemene afwijzing, waarbij geen concrete reden wordt genoemd voor de afwijzing. Op 2 (42%) volgt het feit dat de werkgever helemaal geen enkele reactie stuurt na de sollicitatie. 3% Van de ondervraagden vindt het vervelend dat zij lang moeten wachten op een reactie.
Geen reactie bij sollicitaties
Jan-Peter Cruiming, oprichter Jobbird.com: “Sollicitanten hebben best veel geduld als het gaat om het sollicitatieproces, dat zie je ook terug in de reacties van deze enquete. Als je ze vervolgens maar netjes een concrete afwijzing stuurt met een (liefst persoonlijke) reden waarom er niet voor hen is gekozen. Ik snap de frustratie van werkzoekenden die geen reactie krijgen op hun sollicitatie. Het is voor de sollicitant leerzaam om te weten waarom ze zijn afgewezen.”
Een van de respondenten reageert als volgt: “Vooral het ‘we hebben gekozen voor een interne medewerker’ werkt bij mij erg demotiverend, omdat het mij een gevoel geeft dat ik weer voor niets alle moeite gestoken heb in mijn sollicitatie.” Cruiming: “Dit kom je vooral bij de overheid tegen. Ik vind het pure discriminatie. Iedereen moet even veel recht hebben op een baan. Dit soort regels zou bij wet verboden moeten worden.”
Volg ons