Geen waardering voelen, ga er mee aan de slag!
Het is een van de meest gehoorde problemen waarmee werknemers kampen. Het niet of niet voldoende voelen en ervaren van waardering door hun leidinggevende. Veel secretaresses en/of support professionals voelen zich ook niet erg gewaardeerd. Dit gaat niet over geld, maar over het gevoel gezien en gehoord te worden, kansen te krijgen en af en toe eens een welgemeend compliment te ontvangen.
Risico’s
Er kleven een aantal risico’s aan het niet voelen van waardering. Er zijn risico’s voor het bedrijf en risico’s voor de werknemer. Het niet voelen van waardering kan bij werknemers leiden tot stress en angstgevoelens. Zelfs tot depressies. Met alle risico op (langdurige) uitval van dien. Werknemers die kampen met stress en angstgevoelens zijn vaak veel minder productief. Bovendien is de kans groot dat een werknemer die zich niet voldoende gewaardeerd voelt op zoek zal gaan naar een baan waar hij of zij die waardering wel zal ervaren. In de huidige arbeidsmarkt van grote krapte is het voor bedrijven en organisaties juist van het grootste belang om goede werknemers vast te houden. Wanneer goede mensen weglopen wegens gebrek aan waardering is dat dus ronduit kapitaalvernietiging.
Wat te doen?
We adviseren je niet om (meteen) op zoek te gaan naar een andere baan wanneer je een gebrek aan waardering voelt. Ook al is dat in de huidige arbeidsmarkt verleidelijk om te doen. Ga in ieder geval het gesprek aan met je leidinggevende. In de meeste bedrijven is er een zogenaamde HR-cyclus van toepassing. Gesprekken over functioneren en ontwikkelen horen daar ook bij. Maak daar dus ook gebruik van, en geef in deze gesprekken duidelijk aan wat jij mist met betrekking tot waardering. En probeer duidelijke afspraken te maken over hoe dit verbeterd kan worden. Maar ook als er in jouw bedrijf geen vaste gesprekken zijn over functioneren en ontwikkelen doe je er verstandig aan om actie te ondernemen. Vraag om een gesprek met je leidinggevende en leg op tafel wat jou dwars zit en waar je wel behoefte aan hebt. Misschien had jouw leidinggevende dat net even nodig om jou wel op de juiste manier te benaderen. Kom je er met je leidinggevende niet uit en is er in jouw bedrijf een HR-afdeling. Schakel ze in om te bemiddelen en te begeleiden.
En lukt het niet…
Het is dus belangrijk om niet rond te blijven lopen met het gevoel dat je niet genoeg gewaardeerd wordt. Ga in gesprek en maak kenbaar waar je mee zit. Doe je dit niet, dan loop je reële risico’s op stress en op termijn misschien wel een burn-out. Leidinggevenden hebben een (morele) plicht om blijvend uit te vragen of medewerkers zich voldoende gewaardeerd en gezien voelen. Kom je na meerdere gesprekken echt tot het inzicht dat de waardering waar jij naar verlangt en nodig hebt er echt niet gaat komen? Dan is het goed te weten dat er, zeker in deze arbeidsmarkt, zeker heel veel andere bedrijven en organisaties zijn die het belang van waardering, kansen en mogelijkheden wel inzien. Doe er je voordeel mee!
Ander relevante artikelen
- Zo krijg je meer waardering
- 4 tips voor een gesprek over de balans tussen werk en privé
- De meest gewaardeerde kwaliteiten van een support professional
Volg ons