Tips om je lichaamstaal te verbeteren
De lichaamstaal die we gebruiken zegt veel over onze persoonlijkheid, zowel bewust als onbewust. Sommige signalen die we uitzenden kunnen een negatieve impact hebben op hoe anderen ons waarnemen. Als je bijvoorbeeld met je armen over elkaar staat of zit (gekruist), dan kan dat bij je collega’s het signaal afgeven dat je niet benaderbaar bent. In dit artikel geven je tips om je lichaamstaal te verbeteren, zodat je beter benaderbaar bent, zowel op je werk als privé.
Verschillende soorten lichaamstaal
Er zijn verschillende soorten lichaamstaal, zij spelen een belangrijke rol in onze dagelijkse communicatie.
- Gezichtsuitdrukkingen: de manier waarop we onze ogen, mond en gezichtsspieren gebruiken om emoties uit te drukken, zoals vreugde, woede, verdriet en angst.
- Gebaren: bewegingen van onze handen, armen en hoofd om onze woorden te versterken.
- Houding: de manier waarop we staan, zitten of lopen, en hoe we ons lichaam positioneren ten opzichte van anderen.
- Oogcontact: de manier waarop we onze ogen gebruiken om te communiceren, zoals het vermijden van oogcontact of het maken van oogcontact om interesse te tonen.
- Aanraking: het gebruik van fysieke aanraking om een boodschap over te brengen, zoals een handdruk, een omhelzing of een klap op de rug.
Tips om je lichaamstaal te verbeteren
#1 Maak oogcontact
Als je met iemand communiceert, probeer dan om oogcontact te maken voor minstens 2 tot 3 seconden. Een hele snelle blik van een seconde of minder straalt onzekerheid, angst of ontwijking uit.
#2 Knik zo af en toe
Zo geef je aan dat je luistert naar de persoon die praat.
#3 Ga rechtop staan
Als je praat, dan is het belangrijk om rechtop te staan of te zitten. Als je onderuitgezakt gaat zitten of je lichaam af gaat wenden van de persoon met wie je praat, dan kan het zo overkomen voor de persoon met wie je in gesprek zit, dat je eigenlijk niet geïnteresseerd bent in wat de persoon te zeggen heeft.
#4 Glimlach ook zo af en toe
Als je de hele dag met je wenkbrauwen fronst, dan kan dat bij je gesprekspartner een gevoel van afstandelijkheid oproepen. Door (af en toe) te glimlachen laat je mensen om je heen zien dat je blij bent en open staat voor hun meningen en/of ideeën. Bovendien kan glimlachen – en dat is bewezen – ook de productiviteit verhogen, stress verminderen en een gezonde werkomgeving creëren.
#5 Ga bewust om met handgebaren
In verschillende culturen kunnen bepaalde gebaren als beledigend worden ervaren. Bij mensen uit landen zoals Irak, Iran en Afghanistan bijvoorbeeld, daar betekent een duim omhoog geven iets anders dan bij ons, namelijk: steek die maar in je ehm…?! Aj, dat was niet echt wat je bedoelde.
We raden je aan om je hele hand te gebruiken als je gebaren wilt maken, in plaats van een enkele vinger, zoals de duim of de wijsvinger. In sommige culturen kan dat namelijk echt als aanstootgevend worden ervaren.
Volg ons