4 tips voor een gesprek over de balans tussen werk en privé
Loop jij rond met het idee dat je meer behoefte hebt aan balans tussen je werk- en privéleven? Dan is er nu al reden genoeg om aan de bel te trekken. Het komt vaak voor dat mensen een te lange tijd rondlopen met dit idee en vanuit onmacht over het niet weten hoe ze dit gesprek moeten aangaan, doorlopen met de klachten. Totdat het in sommige gevallen te laat is en je hier nog meer klachten – zowel mentaal als fysiek – aan over kan houden. Het is dan ook belangrijk om in gesprek te gaan hierover met je manager. Omdat dit gesprek als lastig kan worden ervaren, geven wij je 4 tips om dit gesprek in goede banen te leiden.
#1 Neem jezelf serieus
Het klinkt wat voorbarig, maar wanneer je een verlangen hebt naar meer balans in je leven is het serieus genoeg om dit te onderzoeken. Het is een serieus gesprek, omdat dit vaak resulteert in wijzigingen in jouw huidige manier van werken en daarom is het van groot belang dat jij dit gesprek zelf ook serieus neemt. Wanneer je je leidinggevende vertelt dat je eigenlijk meer balans wilt, maar hier nog niet helemaal zeker over bent, zal hij/zij dat ook minder snel serieus nemen. Kom dus voor jezelf op door jezelf echt serieus te nemen.
#2 Stel voor jezelf het probleem vast
Vermoedelijk zal de vraag gesteld worden wat de oorzaak is van je verlangen en wens naar meer balans tussen werk en privé. Het is dan ook fijn voor jezelf om dit alvast in kaart te brengen. Is dit verlangen door een oorzaak op de werkvloer ontstaan, is de werkdruk te hoog of speelt er op het moment iets thuis waardoor je voelt dat je op beide vlakken niet meer optimaal kunt presteren? Zodra je dit voor jezelf hebt vastgesteld, kun je het vermoedelijk veel beter verwoorden en dan zitten jij en je leidinggevende sneller op dezelfde golflengte. En op deze man
#3 Toon waardering voor je manager
Een goed begin van het gesprek kan zijn door waardering te uiten voor het werk dat je manager doet. Zo ontstaat er een positieve sfeer en wordt de toon van het gesprek gezet. Natuurlijk moet dit wel gemeend overkomen, want anders kan het averechts werken. Maar uiteindelijk is het fijn als je manager ook waardering toont voor het werk dat jij doet en jouw gevoelens serieus neemt, dus je kunt daarin het beste het goede voorbeeld geven.
Sarah Green Carmichael, senior editor van de Harvard Business Review, stelt dat positieve feedback en het uiten van waardering naar je manager toe zorgt voor een gewenst gedrag van hem/haar. En dit is dan ook een goed uitgangspunt om een gesprek te voeren waarin jouw belangen besproken worden.
#4 Blijf bij jezelf
Het kan zijn dat het gesprek niet helemaal de kant op gaat die je zou willen. Wat moet je doen wanneer je je gevoelens op tafel hebt gelegd en je manager hier toch niet op de gewenste manier mee omgaat? Begrip is iets wat je eigenlijk niet moet afdwingen, dus het uit deze persoon trekken is geen optie. Wel is het goed om dicht bij jezelf te blijven, het gaat immers om jou in deze kwestie. Kom steeds weer terug op je gevoel en waarom je denkt dat jijzelf niet meer verder kunt in deze situatie, in plaats van in de aanval gaan. Soms moet een onderwerp ook ‘landen’ bij een persoon, voordat er begrip kan ontstaan. Geef het even de tijd en blijf trouw aan je eigen gevoel.
Is de afwikkeling van het gesprek toch lastiger dan verwacht? Dan is het zeker een goede keuze om HR hierin te betrekken. Uiteindelijk is deze tak van de organisatie er voor jou en om serieus om te gaan met jouw gevoelens en zo ook een mogelijk burn-out te voorkomen.
Volg ons