Beheers jij deze human skill?
In alle tumult rondom AI zou je haast vergeten dat het mensen zijn die het verschil maken op de werkvloer. Trainer Jocelyn Rebbens ziet één human skill die ver uit stijgt boven alle andere. Beheers jij deze skill al?
Door Vera Bot
Je kent ‘m misschien wel: de spreekwoordelijke olifant in de kamer… Het kan spanning zijn of irritatie, ergernis, verdriet, boosheid. Liever vermijden we het om het onderwerp aan te snijden uit ongemak en angst. Negeren lijkt makkelijker dan benoemen. Struisvogelpolitiek. Maar er kleeft een nadeel aan.
“Het wordt juist groter, aanweziger en dringender door het er níet over te hebben,” zegt psycholoog en trainer Jocelyn Rebbens.
Human skill van nu en de toekomst
Zij benoemt de belangrijkste psychologische vaardigheid die je moet beheersen: “De nummer één skill is kunnen valideren en erkennen van emoties bij anderen. Als je dat kan, beschik je over de belangrijkste psychologische vaardigheid van nu en de toekomst.” Hiermee kun je niet alleen de olifant in de kamer tackelen maar ook goede, verkennende gesprekken voeren.
Veerkrachtig en wendbaar zijn
Merk je bijvoorbeeld dat er veranderingen op je af komen, bijvoorbeeld rond kunstmatige intelligentie (AI) waar je iets mee ‘moet’, dan kan dat voor stress en onrust zorgen. Nieuwe dingen leren en veranderingen vergen veel van je veerkracht en aanpassingsvermogen.
Ongemak mag er zijn
Hoe ongemakkelijk ook, de emotie kun je dus beter wél benoemen. Jocelyn: “Ik roep al jaren in de trainingen: het mag er zijn, wat het ook is. En de ander weet best dat je niet kinderachtig bent en geen zeurpiet. Zo haal je de angel eruit. Geef eerst lucht en ruimte aan de emotie, daarna kun je weer doorademen en helder nadenken over een oplossing. Je voorkomt ook dat het ‘putdeksel’ opeens ontploft.”
Human skills voor leidinggevenden
Nu vrijwel iedereen hybride werkt en elkaar niet dagelijks op kantoor ziet, is het nog belangrijker dat je ook op afstand in gesprek blijft. Alleen in verbinding kun je incasseren én positief betrokken blijven. Het is fijn als je hierin niet alleen staat maar je leidinggevende je hierin ondersteunt. Belangrijke human skills voor leidinggevenden zijn onder meer: voorbeeldgedrag tonen, oprechte interesse laten blijken, voor verbinding én positieve bekrachtiging zorgen.
Het waarderende gesprek
Die positieve bekrachtiging kan via een waarderend gesprek waarin je benoemt wat er goed gaat, vanuit verbinding en interesse. Het levert begrip op, creativiteit en betrokkenheid. De twee kernprincipes van het waarderende gesprek:
- Stel oprechte vragen; vraag jezelf dus meer af, in plaats van alleen te zenden. Hierdoor nodig je de ander uit om mee te denken en raakt hij/zij betrokken.
Bekijk de situatie positief, dus vanuit ‘het glas is halfvol’. - Waar je van weg wil blijven is het aanvallen, verdedigen en heen en weer kaatsen. Redeneer niet alleen vanuit je eigen perspectief, maar toon begrip voor de ander. En kijk niet alleen naar wat er níet is, maar juist naar wat er wél is.
Tips voor een waarderend gesprek
Jocelyn zet de belangrijkste tips voor zo’n gesprek op een rij:
- Wees nieuwsgierig en verwonder je, durf oprechte vragen te stellen.
- Stel waarderende vragen bij negatieve situaties.
- Zet kritiek liever om in een positieve vraag.
Praktische psychologie
Wil je hier meer over weten? Ga aan de slag met Jocelyn Rebbens in haar tweedaagse training Praktische psychologie. In december is nog plek.
Jocelyn spreekt ook op 14 november tijdens het Management Support Event. Deze dag leer van toonaangevende AI experts, hét event wat je niet wilt missen! Er zijn nog maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar, vol = vol
Credits foto van Jocelyn: fotograaf Ingrid Schoonen
Volg ons