Betere communicatie zorgt voor betere ondersteuning
Ken je dat, dat je wel een andere taal lijkt te spreken dan je manager? Of dat een kort ‘ja, maar’ van je collega of manager je irriteert? Miscommunicatie zorgt voor onbegrip. Er ontstaat wrijving en irritatie, in het ergste geval ruzie, of je gaat de ander mijden. Hoe zorg je voor een betere communicatie?
Onbegrip en irritaties op het werk komen vaak voort uit mismatches in communicatie. Die mismatches kun je herkennen en voorkomen. Dat kan met de NLP-methode. Trainer Kristine Ates geeft hier trainingen en workshops over. NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Het is een methode om je communicatie en je persoonlijke effectiviteit te versterken. En dat levert jou en je manager veel op.
Maak onbewuste patronen bewust
Kristine: “We communiceren de hele dag door, ook met onszelf, daar sturen we ons eigen gedrag mee aan, veelal onbewust. Met de NLP-methode kun je deze onbewuste patronen ontdekken in de communicatie tussen jou en anderen. Word je je daarvan bewust, dan krijg je een groot inzicht. Sluit je vervolgens aan bij de communicatiepatronen van de ander, dan behaal je óók nog eens je doel, zonder wrijving of irritatie.”
Dit is een mismatchpatroon: ja maar…
Het mismatchpatroon komt vaak voor. Mismatchers zijn vaak out-of-the-box-denkers en hun reacties lijken tegendraads. Wetenschappers, ict’ers en creatieve denkers hebben vaak het mismatchpatroon als voorkeur. De reactie ‘ja, maar’ ligt gewoon op het puntje van hun tong… Het is een manier van communiceren. Het is een onbewust gedragspatroon om even het tegendeel van de ander te gaan beweren.
Herken je de ja maar?…
Ook mensen die snel in de actie schieten, graag de handen uit de mouwen steken: zij zien snel ‘hoe het moet’. Dat is waardevol. Het zijn vaak vernieuwers met een kritische blik die niets voor zoete koek slikken. Herken je jezelf ook weleens in de ‘ja, maar’-reactie?…
NLP en samenwerken met je manager
Als je herkent dat het om het mismatchpatroon gaat, kun je het makkelijk doorbreken door erop aan te sluiten, dus mee te bewegen.
Stel: je geeft advies aan je manager en je manager begint meteen met ‘ja, maar’. Je kunt verbolgen afhaken en denken: ik zal nooit meer advies geven. Deze botsing kan zelfs leiden tot de gedachte en negatieve overtuiging: ik ben ook maar een assistant, ze nemen nooit iets van me aan… Ook al is dit niet wáár, zo’n overtuiging kan je hinderen in je werk. Ook al barst je van het vertrouwen in andere situaties. Leer ook hier mee te bewegen. Vaak kun je dat doen door iemand samen te vatten en daarna even stil te zijn. Dan is een doorbraak in zicht!
Echt aan de slag met NLP? Bekijk de workshop De Meerwaarde van NLP-skills in jouw communicatie.
Beweeg mee en sluit aan
Zo bereik je samen doelen en werk je prettig samen. En het scheelt een heleboel tijd. “Betrek het vooral niet op jezelf en voel je niet afgewezen”, zegt Kristine. “Het is niet persoonlijk bedoeld. Zie het als een verschil in oogkleur, dat accepteer je ook zonder enig probleem.”
Sluit aan bij voorkeursstijl
Iedereen heeft zijn eigen voorkeursstijlen, legt Kristine uit: “Iedereen heeft bijvoorbeeld een sterke voorkeur voor hóé hij informatie opneemt: visueel (via de ogen), auditief (via de oren) of kinesthetisch (voelen). Als je daarin niet matcht met bijvoorbeeld jouw manager, dan kan er irritatie ontstaan. Jij wilt bijvoorbeeld graag in een meeting alles bespreken (auditief), je manager werkt liever met spreadsheets (visueel). Je zult merken dat als je aansluit bij zijn of haar voorkeursstijl, de communicatie makkelijker wordt.”
Betere ondersteuning door aan te sluiten
Herken je deze voorkeuren en patronen en kun je erin meebewegen, dan blijf je ontspannen. Je kunt beter in contact blijven met jezelf én de ander en je wordt niet meer zo emotioneel. Zo kun je nieuwsgierig blijven en de ander beter ondersteunen. Je stelt bijvoorbeeld extra vragen om duidelijkheid te krijgen. Je kunt het netwerk rond je manager warm houden omdat je precies weet hoe je het beste aansluit. En je krijgt mensen in beweging omdat je snapt hoe je ze kunt bereiken. Deze waardevolle inzichten in communicatiepatronen leiden ertoe dat je autonoom wordt, stevig in je schoenen staat én authentiek kunt blijven.
Tip: Kom naar het Management Support Event op 8 november 2022 en til jouw manier van communiceren naar een hoger niveau. Bekijk hier het programma.
Geschreven door: Vera Bot
Volg ons