De baas werkt lekker mee
Als er op de werkvloer een informele werksfeer hangt, waarbij de baas zich tussen zijn staf begeeft en inzet en interesse toont, gaat dat ten goede van de organisatie als geheel. Andersom geldt hetzelfde.
Dit blijkt uit onderzoek van Effectory en VNU Vacature onder 269 bedrijven. Deelnemers beoordelen de leiding van hun organisatie gemiddeld met een 7,8.
Bij de beste werkgevers van Nederland zien we dat directie en leidinggevenden een faciliterende rol hebben. Ze staan midden tussen de medewerkers en sturen de organisatie aan op basis van vertrouwen in plaats van op controle. Ze gaan ervan uit dat hun mensen zelf heel goed weten wat het beste is om te doen en beperken controles daarom tot een absoluut minimum,” zegt Guido Heezen, directeur van Effectory.
Wanneer alles erop is gericht om medewerkers in staat te stellen om hun vak goed uit te oefenen, ben je goed bezig. Dit doen ze bijvoorbeeld door het in bescherming nemen van hun mensen tegen onnodige of onlogische regelgeving of protocollen. Vakmanschap wordt in een goede organisatie gewaardeerd en beloond.
Baas beïnvloedt werkplezier negatief
Uit onderzoek van Intomart GfK, in opdracht van adviesorganisatie Grant Thornton, blijkt ook dat ondermaats gedrag van bazen het werkplezier van mkb-medewerkers beïnvloedt. Slecht (voorbeeld)gedrag van de leidinggevende bevordert slecht gedrag van werknemers.
Opvallend is dat negatief gedrag van collega’s onderling (roddelen, spijbelen) het werkplezier nauwelijks beïnvloeden. Werkgevers zijn echt de aanstichters van verminderd werkplezier. Leidinggevenden hebben geen goed gevoel voor wat de werknemer belangrijk vindt. Ook geven ze onvoldoende blijk van waardering bij goed functioneren en vertonen ze niet altijd het juiste voorbeeldgedrag.
Bijna iedere leidinggevende, ongeacht de grootte van de organisatie, schijnt aan een zekere mate van zelfoverschatting te lijden. Hij of zij heeft moeite met zelfreflectie: fouten worden gebagatelliseerd en successen overdreven.
Een andere opvallende conclusie is dat volgens een derde van de werknemers ‘niet iedereen binnen de organisatie weet wat gewenst en ongewenst gedrag is’ en dat de organisatie er niet goed tegen optreedt.
De meeste werknemers gaan met plezier naar het werk, vooral in de non-profit sector. Maar juist commerciële medewerkers uit grotere organisaties zijn vaker bereid hun werkgever aan te bevelen aan derden.
Volg ons