De vaardigheden van de toekomst
In dit artikel vind je een aantal vaardigheden die we vandaag de dag nodig hebben om vooruitgang te boeken op onze werkplek.
Betekenis geven
‘Betekenis geven’ (sense-making) betekent “de wereld begrijpen”. Oftewel alle oude denkpatronen die creativiteit in de weg staan, overboord gooien en zorgen dat je je vlot kunt aanpassen aan elke verandering. Betekenis geven gaat over het vermogen om dingen te verbinden en zo ruimte te maken voor nieuwe ideeën en out-of-the-box denken, zonder enige beperking.
Sociale intelligentie
We brengen minder tijd door met de mensen rondom ons. Face-to-facegesprekken worden steeds vaker vervangen door sms, e-mail, chat of sociale netwerken. En toch blijft het cruciaal om vlot relaties te onderhouden en contact te maken met anderen. We leven in het tijdperk van het individu. Dat betekent dat iedereen andere doelstellingen, wensen en motivaties heeft. Of je nu spreekt met een medewerker of met een klant, iedereen is uniek en wil ook zo behandeld worden. Enkel als we op een diepere, meer betekenisvolle manier contact kunnen maken met mensen – zowel collega’s als onbekenden – zullen we bloeien en groeien in dit industriële tijdperk, zullen we dingen gedaan krijgen en complexe problemen kunnen oplossen. Ondanks de technologie die voorhanden is, moeten we blijven werken aan ons vermogen om de emoties, motivatie en triggers van de mensen rond ons sneller te ontcijferen. Business moet op een menselijke manier worden benaderd.
Vernieuwend en adaptief denken
Wat ons beroep ook is, we ervaren allemaal dat alles razendsnel en ingrijpend verandert. Bedrijven evolueren aan zo’n moordend tempo dat up-to-date blijven niet langer volstaat. We moeten relevant blijven en ons denken 100% focussen op de toekomst. Zelf initiatieven nemen om permanent onze skills aan te scherpen, onszelf dwingen om uit onze comfortzone te stappen, een eeuwige student te worden en ons flexibel aan te passen aan nieuwe realiteiten. Enkel zo zullen we waarde blijven creëren.
Cross-culturele competenties
Mensen reizen, communiceren en leggen contacten met anderen zoals nooit voorheen. Voor het plezier maar ook voor het werk. Wie succes wil boeken, moet in staat zijn om relaties aan te gaan. Velen van ons werken elke dag in een internationale omgeving, met de meest uiteenlopende culturen. Wie zich kan inleven in de leefwereld van die andere culturen en zijn communicatie en stijl van samenwerken kan aanpassen, zal succesvol samenwerken, over landsgrenzen, continenten en culturen heen. Cross-culturele competenties zijn een belangrijke troef om mensen te begrijpen en om de menselijke relaties te ontwikkelen die je nodig hebt om je professionele doelstellingen te bereiken.
Nieuwe mediageletterdheid
Print jij nog altijd alle 50 slides van je PowerPoint-presentaties? Communiceren en informeren is fors veranderd, de voorbije jaren. Video’s, blogs en podcasts zijn de nieuwe presentaties. De generatie die nu onze werkvloer overspoelt, werd ‘digitaal’ geboren. En iedereen moet mee. Digitale en sociale media moeten net zo vertrouwd worden als papers en presentaties.
Bovenstaande 5 vaardigheden komen uit een rapport van het ‘Institute for the Future’ (IFTF).
Op de website van Smartbiz kun je alle vaardigheden en ook het hele rapport lezen (tevens bron).
Volg ons