Dit gebeurt er als je zelfbewuster wordt
De best presterende Assistants begrijpen en kennen zichzelf. Ze zijn eerlijk, geven snel hun fouten toe en zijn zelfverzekerd. Zelfbewust zijn is daarbij belangrijk. Het betekent dat je goed begrijpt wie je bent en hoe je je verhoudt tot je collega’s en je leidinggevende.
Als je zelfbewust bent, dan weet je wat jouw sterke en zwakke punten zijn en hoe je deze op je werk goed kunt inzetten. Je bent ook in staat om met je emoties om te gaan. Hoe meer aandacht je schenkt aan je emoties en hoe je presteert, hoe beter je zult begrijpen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Het is essentieel voor zelfleiderschap.
Door zelfbewuster te worden op de werkplek kan je beter omgaan met je collega’s, direct ondergeschikten en leidinggevenden en dit zorgt voor een meer harmonieuze omgeving. Je kunt objectiever naar problemen kijken en de rol die je mogelijk hebt gespeeld bij het ontstaan ervan. Je bent Mindfull en opereert in het hier en nu. Dit gebeurt er zoal als je zelfbewuster wordt:
Je kunt beter met stress omgaan
Een deel van zelfbewust zijn is weten waardoor je gestrest, boos of defensief wordt. Als je jouw triggers kent, kan je er rustiger op reageren als ze zich voordoen.
Je beheert je tijd beter
Als je jezelf goed kent, dan weet je ook wanneer en hoe je het beste werkt. Een zelfbewust voorbeeld is als je weet dat je ’s ochtends meer energie hebt, dat je op dat moment dan ook de meer belastende taken doet. Een andere voorbeeld is, als je weet dat je snel afgeleid bent, dat je dan op een stillere werkplek gaat zitten of je investeert dan in een hoofdtelefoon met ruisonderdrukking.
Je begrijpt de impact die je emoties op anderen hebben
Zelfbewustzijn is niet alleen goed voor jou, het komt ook de mensen om je heen ten goede. Als je je stemmingen en emoties goed kent, kan je zien hoe ze anderen beïnvloeden. Een zelfbewust voorbeeld; als je je gestrest voelt, dan ben je je bewust van de manier waarop je dit uitstraalt en weet je wat je kan doen om dit te minimaliseren.
Je bent beter in staat om feedback aan te nemen
Feedback ontvangen kan lastig zijn. Een van de voordelen van zelfbewust zijn is dat de kans groot is dat je al weet welke feedback er gaat komen. Je staat waarschijnlijk meer open voor opbouwende kritiek en leert ervan.
Je hebt meer vertrouwen in je kunnen
Jezelf beter leren kennen, houdt ook in dat je je sterke punten en talenten leert kennen. Dit kan helpen om je zelfverzekerder te voelen op het werk. Als jouw rol op dit moment niet is afgestemd op jouw vaardigheden, overleg dan met je manager hoe je je taken en verantwoordelijkheden kan aanpassen, zodat ze beter passen bij jouw sterke punten.
Bron: The EA Institute
Volg ons