Kantooretiquette: zo verbeter je werkrelaties
Door rekening te houden met je collega’s en je aan een paar simpele regels voor kantooretiquette te houden, kan je je gemakkelijk aanpassen aan je (nieuwe) collega’s. In dit artikel een aantal tips.
Kijk je Social Media accounts na
Onthoud dat iedereen alle posts die je op sociale media plaatst – dus ook die van jaren geleden – kan bekijken. Berichten die eerst oké waren, kunnen later als beledigend worden ervaren, bijvoorbeeld vanwege recente gebeurtenissen. Stel daarom je sociale media-accounts in op privé of alleen vrienden. Zo voorkom je een eventuele afwijzing op een sollicitatie, omdat men de posts op je Social Media accounts niet passend vonden. Ook kan je zo eventuele twijfel bij je huidige werkgever voorkomen als je een interne, carrière stap zou willen maken. Zorg ook dat je niet teveel (of misschien wel helemaal niet) onder werktijd op Social Media rond surft. Er zijn vast wel andere werkzaamheden te bedenken je beter zou kunnen oppakken.
Houd privé telefoongesprekken beperkt
De meeste mensen hebben een mobiele telefoon en af en toe een persoonlijk telefoontje krijgen op het werk is normaal. Je moet echter voorkomen dat je deze oproepen aan je bureau beantwoordt en anderen je persoonlijke zaken laat horen. Maak in plaats daarvan een korte wandeling naar buiten of ga naar een lege vergaderruimte. En telefooneer niet te vaak met het thuisfront. Zo kan je je collega’s ongestoord verder laten werken.
Roddel niet over anderen
Roddelen over andere mensen zegt vaak meer over jou dan over degenen met wie je praat. Als je speculeert over het persoonlijke leven van anderen of geruchten verspreidt die misschien niet waar zijn, laat je mensen zien dat je niet te vertrouwen bent. Je zou zelfs je kansen op een promotie in de toekomst kunnen schaden. Als anderen wel roddelen, doe daar dan ook niet aan mee.
Let op je woorden
Vermijd vloeken op kantoor, hoe ontspannen je collega’s ook lijken. En vermijd meezingen met liedjes waarin veel gevloekt wordt. Het is prima om een koptelefoon te dragen om af en toe naar dit soort muziek te luisteren, maar zorg er niet voor dat anderen het horen. En ook niet dat je die constant op je hoofd hebt staan. Zo kun je direct reageren als iemand je wil spreken of als je wordt gebeld.
Pas je kledingstijl aan
Ook als je thuiswerkt, is het een goed idee om je netjes te kleden. Zo ben je voorbereid als er op het laatste moment een virtuele meeting is. Pyjama’s zijn misschien comfortabel, maar ze zien er erg onprofessioneel uit. Het kan ook behoorlijk gênant zijn als je uit je stoel komt om iets te drinken te pakken of je hond te aaien en iedereen ziet dat je geen broek aan hebt….;-)
Werk thuis ook op een neutrale plek
Als je vanuit huis werkt, ga dan ergens zitten met een muur als achtergrond of een boekenplank achter je om te voorkomen dat huisdieren of andere familieleden in het zicht van je webcam rond dwarrelen. Je kunt natuurlijk ook je achtergrond Blurren als je online gaat vergaderen. Als je kinderen hebt, overweeg dan om gebruik te maken van de kinderopvang of huur een oppas in. Zo hoef je niet tegelijkertijd te werken en voor je kinderen te zorgen. Voor je collega’s komt dat ook niet heel professioneel over…
Bron en meer tips lezen via CareerBuilder.com
Volg ons