Meer duidelijkheid op de werkvloer? Gebruik deze 4 woorden niet meer
Als het gaat om effectieve communicatie, is vaagheid een vijand. Helaas komen “vage” woorden nog te vaak voor op de werkvloer, van het gebruik van leeg bedrijfsjargon om onwetendheid te verhullen tot het geven van onduidelijke feedback of richtlijnen. Om meer duidelijkheid op de werkvloer te creëren zou je deze 4 “vage” woorden niet meer moeten gebruiken.
Ongeveer
‘Ongeveer’ is een veelvoorkomend vaag woord om op te letten bij vergaderingen en professionele interacties. Zeggen dat je “ongeveer 10” leads hebt, is niet hetzelfde als bevestigen dat je vijf actieve gesprekken hebt met potentiële klanten en twee in behandeling zijnde…
De “Next level”
Weleens in een vergadering geweest waar iemand zei dat hij of zij een initiatief naar de ‘Next level’ ging brengen? Het betekent eigenlijk niets… tenzij die persoon ook specificeert wat de ‘Next level’ dan precies is…;-). Het is belangrijk om duidelijk te communiceren en meetbare doelen te stellen. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
ZSM
Je zou kunnen zeggen dat je iets “zo snel mogelijk” nodig hebt als je een verzoek doet. Het enige probleem is dat jouw versie van ZSM mogelijk niet de versie van ZSM van je teamgenoot is. Het is beter is om specifieke datums en tijden te geven, ongeacht welke taak moet worden voltooid.
Professioneel
Op cv’s lees je vaak dat mensen “Professioneel” zijn. Professioneel zijn is alleen wel erg “algemeen”… Een beter idee is om op je cv specifieke kenmerken te beschrijven om een bepaald niveau van bekwaamheid of expertise over te brengen.
Bron: Theladders.com
Volg ons