Nieuwe baan? Neem deze “regels” in acht
Elk bedrijf heeft ze, bepaalde regeltjes waar iedereen zich als vanzelf aan houdt, zonder dat ze ooit werden uitgesproken. De beste manier om ze te leren kennen, is door je collega’s goed in de gaten te houden… En zorg ervoor dat de eerste paar weken onderstaande “basisregels” in acht neemt:
- Beperk privégesprekken tot een minimum en zet het geluid af.
- Ga verzorgd naar je werk: beter een tikje overdressed dan underdressed…
- Nuttig je ontbijtje thuis in plaats van achter je bureau.
- Veel bedrijven hebben een e-mail en/of internetgebruik protocol. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels en pas je aan. Beperk of vermijd in elk geval het gebruik van social media tijdens werkuren. Tenzij dat specifiek van je gevraagd wordt. En ook muziek luisteren (of streamen) is niet zo handig. Streamen belast het netwerk voortdurend, plus niet iedereen kan zich concentreren met muziek op. En de hele dag met een koptelefoon op je hoofd zitten werken, komt bij sommigen dan weer asociaal over.
- Ook al is er een rookruimte dat betekent niet dat je daar tijdens de werkuren onbeperkt gebruik van mag maken.
Kantoortaal
Het typische taaltje op je nieuwe werkplek is natuurlijk afhankelijk van de sector waar je werkt en evolueert bovendien snel… Hieronder een aantal veelgebruikte “algemene” termen om je een beetje op weg te helpen:
- Bila’tje: een gesprek onder vier ogen.
- Con Call: een conference call of een telefoongesprek waar meerdere personen tegelijkertijd aan deelnemen.
- Follow-up: iets opvolgen, je ermee bezighouden.
- De lead nemen/hebben: de leiding nemen of hebben in een project.
- Out of the box: buiten de vaste lijnen, op een creatieve manier.
- Een pitch: een korte presentatie waarin je een idee presenteert.
- Een brainstorm: een vergadering waarin je in groep nieuwe ideeën, concepten, … bedenkt.
- Best practices: de beste manier om iets aan te pakken.
- Asap: ‘as soon as possible’ of zo snel mogelijk…
Bron: we assist you
Volg ons