Praktische tips om je verder te ontwikkelen door intervisie
Als support professional heb je een veelzijdige en uitdagende rol, die veel van je vraagt als het gaat om bijvoorbeeld zelfsturing, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit. Je centrale rol in de communicatielijnen doen een beroep op je mensenkennis, gevoel voor onderlinge verhoudingen en het vermogen prioriteiten te stellen.
Veel van die dingen leer je niet uit een boekje, maar door praktijkervaring en voortschrijdend inzicht. En… van je collega’s. Alleen, hoe kom je voorbij het uitwisselen van ervaringen en de praktische tips? Hoe kun je echt samen leren en krijg je het ‘probleem achter het probleem’ in beeld?
Daar is intervisie een handig hulpmiddel voor. Met een kleine groep collega’s kom je regelmatig samen om volgens een bepaalde methode dilemma’s te bespreken om er effectiever mee om te kunnen gaan. Intervisie is niet zozeer gericht op het vinden van oplossingen, maar op het verkrijgen van een dieper inzicht in de problematiek rond een vraagstuk. Een agendaprobleem kan bijvoorbeeld te maken hebben met geen ‘nee’ kunnen zeggen, een loyaliteitsconflict of een of andere onzekerheid. Wanneer je dat helder hebt, kun je vaak zelf wel een passende oplossing verzinnen.
In intervisie help je elkaar bij die onzichtbare kennis te komen. Bijkomend voordeel is dat niet alleen jij leert van je vraag, maar de anderen ook. Jouw vraag roept ook bij hen iets op en ieder heeft zo zijn eigen invalshoeken. Alleen dat al kan heel verhelderend zijn!
Geslaagde intervisie doe je niet zomaar. Een aantal tips:
Discipline en structuur
Spreek af met een vaste, kleine groep van vijf of zes mensen. Reserveer tijd en ruimte en houd je aan de afspraak. Maak intervisie belangrijk genoeg om er iedere keer te zijn, allemaal. Reken op 2 tot 3 uur per bijeenkomst. Zorg dat je niet gestoord wordt. Geen telefoon, iPad of laptop.
Werk volgens een vast patroon. Open de bijeenkomst, verdeel de rollen (vraagsteller/begeleider/deelnemer), werk de vraagstukken uit, reflecteer op het proces en sluit af. De begeleider begeleidt en bewaakt het proces en neemt niet inhoudelijk deel aan de intervisie.
Werk met een of meer intervisiemethodieken en houd je hieraan! Op internet zijn modellen te vinden waar je goed mee kunt werken.
Wees hier strikt in, ook als je structuur eigenlijk een beetje als ‘knellend’ ervaart! In intervisie voorkomen structuur en discipline geharrewar. Ze zijn de basis voor de veiligheid in de groep en maken het mogelijk om inhoudelijk tot verdieping te kunnen komen.
Veiligheid
Zorg voor een groep waarin je je kwetsbaar durft op te stellen. Vermijd deelnemers met een hiërarchische gezagsverhouding. Je leidinggevende moet ter sprake kunnen komen. Ook je directe collega is niet altijd een handige keuze omdat je dingen in zou kunnen brengen die met jullie samenwerking te maken hebben.
Vraag van iedereen commitment op vertrouwelijkheid; wat in de intervisie ter sprake komt, blijft in de intervisie en wordt niet met anderen gedeeld.
Iedereen brengt vragen in en iedereen is beschikbaar als begeleider. Als vraagsteller mag te allen tijde je grenzen aangeven.
Contact
Eigenlijk het allerbelangrijkste: Werk vanuit contact. Vanuit contact kun je naar elkaar luisteren, kun je elkaar zien, vragen stellen, begrijpen en delen. Vanuit contact kun je elkaar aanspreken en je behoeftes delen, je grenzen aangeven. Vanuit contact kun je ook reflecteren op jullie eigen proces.
Contact is de basis van een veilige context, waarin je afspraken maakt en tot verdieping komt. Het is een voorwaarde voor al het andere.
Misschien denk je: “Kan ik dat wel?” Maar kijk eens naar het begin van het artikel… Voor je werk heb je al zoveel kwaliteiten in huis. Natuurlijk kun jij intervisie! Heb de moed om uit te proberen, te struikelen en bij te stellen. Juist dáár leer je van.
Wil je eerst een ondergrond om een goede start te maken? Dan kun je natuurlijk altijd eerst een workshop of training volgen.
Succes!
Monique Damen
Monique Damen komt oorspronkelijk uit het secretaressevak en is inmiddels bijna 10 jaar coach en trainer. Zij heeft onder meer een training voor startende intervisiegroepen ontwikkeld: Succesvol starten met intervisie.
Volg ons