Promotie maken bij je huidige werkgever? Volg deze stappen
Wil je graag bij je huidige werkgever blijven werken, maar heb je het allemaal wel gezien in je huidige functie? Dan is het tijd om te gaan werken aan een interne promotie. Nieuwe verantwoordelijkheden, nieuwe uitdagingen; precies wat je nodig hebt om jezelf uit te dagen en weer flink gemotiveerd te raken. Hierbij een handig stappenplan.
Bepaal welke richting je op wilt
Heb je al een nieuwe functie in gedachten? Dan kan je jouw collega’s daar een stuk makkelijker van overtuigen. Weet je (nog) niet precies wat je wilt, dan is het zaak om daar eerst achter te komen. Stel jezelf vragen als: wat vind ik leuk in mijn huidige functie, en wat niet? Wil ik verder groeien op mijn huidige afdeling, of wil ik een andere kant op binnen het bedrijf? Welke vaardigheden zou ik verder willen ontwikkelen? Deze vragen heb je niet altijd makkelijk beantwoord. Daarom kan het lonen om eerst een gesprek aan te gaan met hr of je leidinggevende. Bestaat de functie die jij graag wilt (nog) niet binnen het bedrijf? Verzamel dan argumenten om deze functie wel in het leven te roepen. Hoe sterker jouw verhaal, hoe groter de kans dat je de functie kunt creëren.
Leer nieuwe vaardigheden aan
Heb je een richting bepaald? Dan moet je zien te achterhalen welke vaardigheden je hiervoor nodig hebt. Welke skills moet ontwikkelen en heb je nog aanvullende cursussen hiervoor nodig?
De eerste is makkelijker aan te pakken, voor de tweede heb je meer tijd nodig. Om deze tijd vrij te maken, helpen we je op weg door efficiënter te werken. Na het ontwikkelen van deze vaardigheden zal je manager je al snel interessanter vinden voor de functie die je op het oog hebt.
Overtref je doelstellingen
Laat zien dat je jouw doelstellingen hebt bereikt en dat je nog meer in je mars hebt. Overtref jezelf door je te profileren. Maak je successen kenbaar. Wees proactief en laat zien dat je toe bent aan nieuwe uitdagingen.
Als je een bescheiden type bent, dan is dit misschien lastig voor je, maar je hoeft niet op te scheppen om te laten zien wat je hebt bereikt. Meld je bijvoorbeeld aan om nieuwe werknemers in te werken of plan een één-op-één gesprek in met je leidinggevende en vertel wat je de afgelopen periode allemaal hebt bereikt.
Werk aan je netwerk
Zorg dat je in beeld bent bij de mensen die ertoe doen. Probeer op te vallen bij de managers van je nieuwe afdeling, zodat ze jou op het netvlies krijgen als ze aan kandidaten voor de nieuwe functie denken. Meld je aan voor projecten, commissies en/of presentaties.
Maak een overzicht
Zet voor jezelf duidelijk op een rijtje waarom jij zo geschikt bent voor de nieuwe functie. Een cv maken is waarschijnlijk niet nodig, maar je moet wel een overzicht hebben van wat je de afgelopen tijd allemaal hebt bereikt; benoem daarbij je prestaties, neem je beoordelingen mee, en vergeet vooral niet om je opleidingen en/of extra cursussen te benoemen.
Maak een afspraak
Als je alle bovengenoemde stappen hebt opgevolgd, dan ben je al een eind op weg om je manager te overtuigen dat je veel meer in je mars hebt. Maak dus die afspraak om je promotie te bespreken.
Bron: nationalevacaturebank
Volg ons