De eerste werkdag kan nogal beangstigend zijn. Je bent nieuw op de werkvloer en hebt er geen idee van wat nu precies de ongeschreven regels zijn. Hoe maak je een goede beurt en wat is ‘not done’? Om je op weg te helpen zetten wij alvast een paar gouden tips voor je op een rijtje.
Aanvaard het feit dat je de ‘nieuwe’ bent.
Je bent de nieuweling op kantoor, dus het kan goed zijn dat je de eerste paar maanden, of zelfs jaren, taken gaat moeten uitvoeren die je helemaal niet graag doet. Toch is het van groot belang deze opdrachten met glans af te ronden. Wanneer je dit doet is de kans namelijk groot dat je snel andere en leukere taken krijgt.
Wees stipt
Te laat komen is voor iedere werknemer een grote ‘don’t’. Toch moeten nieuwkomers hier het meest mee oppassen. Deze werknemers worden tijdens hun proefperiode namelijk het meest in de gaten gehouden. Je hebt het respect van je baas nog niet gewonnen, dus iedere misstap wordt dan ook zwaar afgerekend. Toon je echter dat je een betrouwbare werker bent, dan zal je dat op termijn een eind verder helpen.
Hou rekening met de bedrijfscultuur
Wring je niet in alle bochten om je aan alle grillen van je baas aan te passen, maar probeer zoveel mogelijk te leren over de gewoonten op kantoor. Praat daarom vaak met je collega’s. Je kan namelijk veel van hen opsteken.
Stel vragen
Er wordt van je verwacht dat je je taken zo snel mogelijk correct uitvoert. Toch is dat niet altijd even evident. Ben je even de weg kwijt? Aarzel dan niet om de hulp van een collega in te roepen.
Bron: Gazet van Antwerpen
Op zoek naar meer tips voor de eerste werkdag? Lees ze op de Gazet van Antwerpen!
Volg ons