Fatale telefoonfouten als je solliciteert
Steeds meer bedrijven maken eerst telefonisch een selectie van de kandidaten alvorens over te gaan tot de fase van de ‘fysieke’ gesprekken. Deze tussenstap geeft de rekruteerders de mogelijkheid om snel de persoonlijkheid en de motivatie van de kandidaten te evalueren. Ongetwijfeld word je verrast door zo’n onverwachte oproep, maar laat het je niet volledig van de wijs brengen. De kleinste fout volstaat namelijk om uitgesloten te worden voor het verdere sollicitatieproces. Rekruteringsbedrijf Robert Half heeft een lijst opgesteld van zeven soorten gedrag die je moet vermijden, wil je niet uit de boot vallen.
1. Een onprofessionele begroetingsboodschap hebben
Als je op zoek bent naar werk, zorg dan voor een professionele begroeting op je gsm. Een grappig bedoelde boodschap, iets onverstaanbaars of een imitatie van Crazy Frog geven geen goede indruk. Het is niet moeilijk om je de reactie voor te stellen van een rekruteerder die zoiets te horen krijgt. Zorg ervoor dat je begroetingsboodschap sober, kort, informatief en ernstig is.
2. Te lang wachten alvorens terug te bellen
Als de rekruteerder een boodschap nagelaten heeft, wacht dan geen drie dagen alvorens hem terug te bellen: het gaat hier niet om een flirt! Bel terug van zodra je kunt, maar zorg er ook voor dat je alle nodige informatie bij de hand hebt: het bedrijf, de naam van de persoon die je gebeld heeft en de job waarvoor je gesolliciteerd hebt …
3. Je het bedrijf niet herinneren
Als je intens gesolliciteerd hebt en als het ware gejongleerd hebt met sollicitatiebrieven, dan kan het gebeuren dat je misschien een beetje verward bent als een rekruteerder je plots opbelt. Op dat moment mag je nooit laten merken dat je niet weet over welk bedrijf of welke job het gaat.
Om je niet te laten verrassen is het een goed idee om een Excel-document bij te houden met alle functies waarvoor je gesolliciteerd hebt en telkens de gegevens van je contactpersoon en de fase waarin het sollicitatieproces zich bevindt erbij te noteren.
4. Slechte communicatie
Achtergrondgeluiden (als je op café zit), een slechte verbinding (je zit in de trein), afleiding(achter het stuur) … allemaal kan het je telefoongesprek ruïneren. Als je een oproep krijgt, probeer dan om een kalme omgeving op te zoeken. Als dat niet mogelijk is, leg dan je situatie uit aan de rekruteerder en vraag hem om je later terug te bellen. Het is beter om het gesprek even uit te stellen, dan om elkaar niet te kunnen begrijpen.
5. Niet voorbereid zijn
Een telefonisch gesprek is meestal een test om toegelaten te worden tot de volgende fase in het sollicitatieproces: het face-to-face-gesprek. Om door de selectie te raken moet je op z’n minst op enkele basisvragen kunnen antwoorden. De antwoorden op vragen zoals “Waarom zou jij de geschikte persoon zijn voor deze job?” of “Wat trekt er je zo aan in ons bedrijf?” zou je in je hoofd klaar moeten hebben zitten. Win dus op voorhand voldoende informatie in, zodat je goed voorbereid bent wanneer de telefoon rinkelt.
6. Op een kille toon praten
Aan de telefoon is het risico groot dat je kil of afstandelijk overkomt. Je kan je houding en je gezichtsuitdrukking namelijk niet gebruiken om te tonen dat je warm en sympathiek bent. Je hebt enkel je stem om je uit te drukken. Spreek dus altijd met een glimlach – want dat hóór je – en verzorg je intonaties. Vermijd korte antwoorden zoals “ja” of “nee”, aangezien die de indruk geven dat je niet geïnteresseerd bent. Luister ook altijd goed naar de vraag vooraleer je begint te antwoorden. Neem kort even de tijd om na te denken over wat je gaat zeggen.
7. Het gesprek abrupt afsluiten
Zijn alle vragen gesteld en is alles goed verlopen? Mooi, maar let toch op, want het is nog niet gedaan. Bedank je gesprekspartner voor zijn tijd en als hij zelf niets zegt over een toekomstig sollicitatiegesprek, informeer dan naar de volgende stappen in het sollicitatieproces. Haak niet in alvorens te weten waar je je aan kan verwachten en wanneer je uitsluitsel hebt.
Volg ons