Solliciteren via Social Media is enorm in opkomst
De afgelopen tijd is het solliciteren via Social Media erg in opkomst. Uit een artikel op ExpressVPN blijkt dat solliciteren via Social Media de conventionele manieren om te solliciteren in een rap tempo aan het verdringen is. In dit blog nemen we je mee in de laatste ontwikkelingen op dit gebied en uiteraard geven we je ook een paar tips die jou gaan helpen om je toekomstige sollicitaties via Social Media succesvol te laten zijn! Overigens werkt het ook andersom. Werkgevers die op zoek zijn naar kandidaten plaatsen hun vacatures steeds vaker op Social Media kanalen.
Natuurlijk ken je LinkedIn en heb je hier waarschijnlijk zelf ook een profiel. Dit medium was tot nu toe vooral het Social Media platform waar je je online-CV liet zien en waar werkgevers en recruiters actief naar kandidaten voor hun vacatures zochten. Dit doen ze nog steeds, maar al lang niet meer alleen via Linkedin. Vooral professionals uit de zogenoemde Generatie-Z (de millenials) gebruiken meestal andere Social Media kanalen als Tik Tok, Instagram en Youtube. Maar ook in andere leeftijdsgroepen is dit zeker in opkomst.
Social Media platforms als TikTok, Instagram en Youtube bieden kandidaten unieke mogelijkheden om hun vaardigheden en creativiteit te laten zien aan potentiele werkgevers. Bijvoorbeeld in een creatieve video. Vele bedrijven zien dit inmiddels ook in en bieden ook de mogelijkheid om via Social Media te solliciteren. Een sollicitatie via Social Media geeft vaak veel meer inzicht in een kandidaat dan de conventionele manier van solliciteren via een CV en motivatiebrief.
Solliciteren via Social Media is geweldig. Maar je potentiële nieuwe werkgever zal zeker ook een kijkje nemen op jouw Social Media kanalen en überhaupt je online-zichtbaarheid bekijken. Google eens naar jezelf en ga na of wat te vinden is ook is wat je wil laten zien. Social Media kanalen worden natuurlijk vooral gebruikt om leuke content op te plaatsen. Dit kan betekenen dat je hier ook allerlei content op hebt geplaatst die misschien het beeld over jou laten zien wat je wil. Wanner dit zo is, ruim het op voordat je solliciteert via een van je Social Media kanalen.
Via je Social Media kanalen is veel informatie te vinden die privacy gevoelig is. De meeste kanalen bieden mogelijkheden om dit (deels) af te schermen. Doe dit ook. Hiermee bescherm je jezelf tegen het prijs geven van teveel informatie over jezelf.
Het solliciteren via Social Media biedt ongekende mogelijkheden om creatief te zijn. Maar maak het ook niet te gek en blijf professioneel. Bedrijven hechten hier veel waarde aan. Laat vooral dingen zien die met jou als persoon en met de functie waarop je solliciteert hebben te maken. Wanneer je bijvoorbeeld op een functie solliciteert waarbij goede communicatieve vaardigheden erg belangrijk zijn. Laat dan iets zien waaruit goed naar voren komt dat jij hierover beschikt.
Artificial Intelligence (AI) kan een waardevol en krachtig hulpmiddel bij je sollicitatie zijn. Zeker wanneer je een sollicitatie via Social Media moet ondersteunen met een motivatiebrief en/of Curriculum Vitae. Chat GPT is een tool die je veel inspiratie en ondersteuning kan bieden.
Volg ons