Solliciterende secretaresse irriteert onbewust
Een recruiter, gespecialiseerd in secretariële functies, slaakte een enorme zucht naar aanleiding van mijn vorige column over solliciterende secretaresses. Moe wordt ze van de brieven en e-mails met te veel of te weinig informatie. En dat niet alleen, nagenoeg alle solliciterende secretaresses schijnen op zoek te zijn naar een “nieuwe uitdaging”. Een uitdrukking die zoveel gebruikt wordt, dat het averechts werkt.
Opvallen
Het is logisch dat in de huidige arbeidsmarkt secretaresses alles uit de kast halen om op een positieve manier op te vallen. Maar wat zegt het nu eigenlijk als je schrijft een nieuwe uitdaging te zoeken? Je probeert waarschijnlijk aan te geven, dat je de aangeboden functie enorm aantrekkelijk vindt en dat je ervaring hebt met het takenpakket. De werkgever leest het echter op een volstrekt andere manier: jij bent dus uitgekeken op je huidige werkplek, op je huidige taken en wilt iets nieuws. Iets nieuws, waarvoor je nog ervaring moet opdoen. In plaats van op een positieve manier op te vallen, wordt je brief negatief beoordeeld en komt op de stapel: onvoldoende ervaring.
Echte uitdaging
Het besef dringt door dat dit soort goedbedoelde kreten hun doel voorbij schieten. Het wordt teveel en vooral te ondoordacht gebruikt. Het krijgt een negatieve bijklank, juist omdat het onduidelijkheid schept en multi-interpretabel is. De vraag is dus wat je precies bedoelt: wil je leren hoogspringen of een schaaktoernooi winnen. De hierboven genoemde recruiter roept wel eens wanhopig als zij weer een brief krijgt van iemand die zo’n nieuwe uitdaging zoekt: “Ga de Sahara omspitten, dat is nog eens écht een nieuwe uitdaging!”.
Hoe dan wel?
Als jij het anders wilt aanpakken en wel succesvol wilt solliciteren, neem dan gerust contact op. Een begeleidingstraject op maat biedt mogelijkheden om professioneel aan de slag te gaan. Ik zet graag mijn kennis en kunde in om je hierbij te trainen. Je kans op succes wordt vele malen groter als we samen op zoek gaan naar jouw nieuwe baan.
Diana van Riel verbetert de managementondersteuning in organisaties en is eigenaar/senior trainer van opleidings- en adviesbureau Rieel. Kijk voor meer informatie over de mogelijkheden van Rieel. Of volg Diana op Twitter waar zij onder de naam @Diana_Rieel dagelijks verslag doet van haar belevenissen in de secretaressepraktijk.
© Het is niet toegestaan om deze column of een gedeelte daarvan openbaar te maken of te kopiëren zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur, Diana van Riel (diana.van.riel@rieel.nl).
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Door het grote aantal sollicitaties worden motivatiebrieven naar mijn mening niet eens meer gelezen.
Even lezen….
Ik slaak ook een enorme zucht na het lezen van deze column. Geen handige adviezen maar gewoon sluikreclame…
Ik ben het met Karen eens. Hier wordt ik ook een beetje moe van. Als je dan echt iets wilt zeggen, geef dan ook een aantal tips. Natuurlijk mag je een dienst aanbieden, maar om alleen maar loze kreten in een stukje te zetten en niets toevoegt aan de kop van het stukje, is jammer.
Beste Karen (en Barendine),
Na het lezen van je reactie vraag ik me af of je al eens kennis hebt gemaakt met Diana? Van sluikreclame is m.i. namelijk niet echt sprake.
Natuurlijk geeft ze zeer professionele trainingen, maar deze promoot ze niet in haar column. Wat ze wel doet, is haar kennis delen. Tijdens een training natuurlijk tegen betaling, maar ze deelt ook heel veel kennis gratis. Ze biedt lezers zelfs aan om te helpen in de zoektocht naar die geweldige baan!
Ik weet dat ze vaak positief reageert op vraagstukken van (met name) secretaresses, die tijdens het solliciteren tegen problemen of vragen aanlopen. En dit zonder dat ze er een vergoeding voor vraagt.
Dus als je die aanvullende tips wilt – die per persoon verschillen – neem dan zeker contact met haar op! Overigens: het zal niet gaan om enkele loze tips, die je overal op internet kunt vinden. Het gaat om uitstekende begeleiding naar die nieuwe baan, begeleiding waar je heel veel van zult leren.
Groet,
Joyce
Ikzelf krijg ook niet het idee dat het sluikreclame is. En als zal dat wel zo zijn, is het een hele goede. Ze lijkt me integer en iemand die betrokken is bij mensen. En dat maak ik alleen al op uit haar tweets. Dus wie weet, ga ik het eens aan om eens hulp te vragen.
Verder vind ik het ook moeilijk om er niet neer te zetten op zoek naar een nieuwe uitdaging. Maar wordt ook wat moe van de geijkte woorden “accuraat” “proactief” “geen 9 tot 5 mentaliteit” en ach moet ik nog doorgaan ? Hoe daar mee om te gaan. Want wie is er nu werkelijk stressbestendig bijvoorbeeld. De kunst is om het zo mooi mogelijk te verpakken. Maar aangezien ik nog geen baan heb, doe ik toch duidelijk iets fout.
Groet,
Jacqueline
Hele herkenbare zaken helaas.
Even een korte reactie van mij als persoon die moet werven voor een organisatie. Motivatiebrieven worden wel degelijk gelezen bij ons. Sterker nog, die zijn voor mij meer bepalend dan alleen het cv. In de motivatie kan een sollicitant namelijk heel veel kwijt over zijn of haar persoonlijkheid. Helaas pakken maar weinig mensen die kans. Ik wil weten waarom die persoon denkt te passen bij onze organisatie, waarom men solliciteert, wat iemand wil bereiken, etc.
De standaardbrieven van het UWV en CWI die ik ontvang van kandidaten pik ik er zo uit. Zeker als daar nog bij de aanhef de naam van een zekere heer Janssen staat (van de vorige sollicitatiebrief). Erg storend.
Sommige mensen vragen om tips naar aanleiding van de column. Is het nodig om zo concreet te zijn? Die lees je wat mij betreft tussen de regels door. Ervoor zorgen dat je met alle zaken die in de column worden beschreven anders omgaat, probeer origineel te zijn en durf te vragen om feedback op je brief en cv door een deskundige. En de inkopper: gooi a.u.b. die spellingscontrole er overheen.
Bedankt voor alle reacties. Die waardeer ik, zowel de lovende woorden van Joyce en Jacqueline, de aanvulling van Cindy als ook de kritische opmerkingen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar juist secretaresses die wat tegengas geven brengen mij vaak op nieuwe, goede ideeën.
Het is mijn indruk dat recruiters eerst snel en wellicht ook globaal selecteren via het cv of een kandidaat voldoet aan de gestelde functie-eisen. Tot zover heeft Ellen denk ik wel gelijk. Maar daarna wordt de motivatie van doorslaggevend belang. Zeker als er op papier meerdere gelijkwaardige kandidaten zijn.
Karen en Barendine hadden in mijn column meer tips en adviezen verwacht. Die suggestie neem ik graag over en mijn volgende column hier op secretaressenet.nl komt aan die wens tegemoet. Het is overigens goed om te weten dat ik in mijn columns niet alleen tips en adviezen geef, soms is de column een verslaglegging van een boeiend gesprek of een verbazing die ik wil uitspreken. In dit geval was de column bedoeld als een verdieping van een uitspraak van een recruiter die ik las op Twitter en niet zozeer een artikel met inhoudelijke tips.
Jacqueline leuk dat je me volgt op Twitter. Neem gerust contact met me op als je mijn hulp wilt bij je brief. Op de website van Rieel vind je mijn contactgegevens.
Tot slot de commerciële kant van het verhaal. Ik verdien mijn brood met het geven van advies en training aan secretaresses. En daar ben ik ook trots op. Voor klanten doe ik graag iets extra’s zonder daarvoor een rekening te sturen. Mijn samenwerking met secretaressenet.nl is gebaseerd op het ruilprincipe met gesloten beurs. Ik schrijf een column en die wordt geplaatst met mijn foto en naamsvermelding van mijn bedrijf. Goed werk leveren en afspraken nakomen, dat is voor mij de beste reclame. Sluikreclame of zelfs betaalde advertenties kunnen daar niet tegenop.
Heel herkenbaar de algemene brieven. Toch heb ik het begrip nieuwe uitdaging wel gebruikt in de brief voor mijn nieuwe baan waar ik onlangs gestart ben. Ik vind het leuk om jullie te laten weten dat je dit in mijn ogen wel kunt noteren maar dat het dan wel heel belangrijk is om daar enige achtergrond aan toe te voegen, dus wat geeft de nieuwe functie je meer dan je huidige functie. Ik merkte dat ik meer inhoud in mijn werk wilde en daarmee meer verdieping in de materie. Dat had ik op mijn vorige plek minder en nu veel meer. Ik denk dat als je op die manier uitlegt dat daar voor jou die nieuwe uitdaging zit je een heel eind komt. Wat ik ook altijd doe is in de brief noteren waarom ik nou juist daar op die plek wil werken en dan ook echt zo: Waarom wil ik bij …… Werken? Ik kreeg daar een positieve reactie van de recruiter op terug.
Lijkt me leuk als jullie nog wat aan mijn ervaringen hebben!