Wat HR alvast kan regelen voor de eerste werkdag
Een nieuwe collega die zich snel op zijn plek voelt, zal sneller optimaal presteren. Naast een gedegen inwerkprogramma in de eerste maanden, zijn er ook wat praktische dingen die geregeld moeten worden.
Welkomstpakket
Om zo snel mogelijk gebruik te maken van de capaciteiten van de nieuwe medewerker, is het handig als hij/zij op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in de organisatie. Dat kan door vooraf een welkomstpakket te sturen. De inhoud kan bestaan uit de laatste artikelen door en over het bedrijf, praktische informatie (huisregels) en een persoonlijk welkomstbriefje van de manager en/of toekomstige collega’s.
Papierwerk
Ook handig is, om vooraf al documenten te sturen die de nieuwe werknemer moet tekenen. Dat scheelt weer tijd op de eerste dag. Bovendien krijgt de medewerker de tijd om alles thuis eerst rustig door te nemen. Als dat mogelijk is, kunt u ook vooraf een (tijdelijk) parkeerpasje of toegangspas toesturen.
Smoelenboek
Het is natuurlijk best prettig als je vooraf al weet wie er op de afdeling werken, wie je bazen zijn en met welke andere collega’s je te maken krijgt. Dat kan door vooraf het smoelenboek te sturen. Op papier, of door de nieuwe medewerker vooraf al toegang te geven tot het intranet, eventueel met een tijdelijke inlogcode.
Wijs een mentor/coach aan
De nieuwe medewerker heeft een sparringpartner nodig die hem/haar helpt bij het uitvoeren van het 90-dagenplan. Stel daarom vòòr de eerste werkdag een mentor/coach aan en zorg dat de mentor/coach voldoende tijd en ruimte krijgt voor de begeleiding. Vertel de nieuwe werknemer voor de eerste dag wie zijn/ haar mentor/coach zal zijn.
Bron: personeelsnet
Nog meer tips om te regelen voordat er een nieuwe medewerker begint?
Lees het via deze link!
Volg ons