Welk type thuiswerker ben jij?
Heb jij je draai al helemaal gevonden in het thuiswerken of ga je liever zo snel mogelijk weer terug naar kantoor?
Uit onderzoek van recruitmentbureau Robert Walters blijkt dat 82% van de professionals het de afgelopen weken prettig vond om thuis te werken. 44% van de thuiswerkers geeft aan ook productiever te zijn sinds zij vanuit huis werken.
Wat voor een type thuiswerker ben jij? Een workaholic, dromer, kluizenaar of sociale vlinder? Check het in dit artikel!
De workaholic
Je wil per se elke dag minimaal acht uur echt productief zijn, wat in de praktijk vaak neerkomt op extra uren werken. Voor de workaholic speelt werk een absolute hoofdrol, waar alle andere activiteiten omheen gepland moeten worden. Dit kan ten koste gaan van je slaap, tijd voor je gezin of sociale contacten. Misschien was je altijd al een beetje een workaholic, of heb je in deze periode het gevoel dat je je extra moet bewijzen. Bijvoorbeeld als het niet goed gaat met je organisatie, of als je manager een wantrouwende houding heeft ten aanzien van thuiswerken. Jouw grootste valkuil is dat je te veel hooi op je vork neemt, wat op lange termijn kan leiden tot een burn-out.
Tips
Zorg voor een vaste werkplek: Het inrichten van een vaste werkplek zorgt voor een fysieke band tussen jou en je werk. Als je een kantoorruimte in huis hebt, zorg er dan voor dat je de deur sluit zodra je klaar bent met werken. Als je aan de keukentafel werkt, zorg ervoor dat je je laptop weglegt aan het einde van de dag, zodat je de verleiding om weer in te loggen kan weerstaan, en ook niet steeds je laptop vanuit je ooghoek ziet liggen.
Zorg voor routine: Het is niet altijd gemakkelijk om hetzelfde schema als op kantoor aan te houden. Maar ook als je maar een beetje structuur in je dag aanbrengt kan dat al een groot verschil maken voor een positieve werk-privé balans. Probeer je elke werkdag te houden aan dezelfde begin- en eindtijd en zorg ervoor dat je dagelijks aan lichaamsbeweging doet. Verbied jezelf om achter je computer te lunchen en neem de tijd om iets lekkers klaar te maken. Maak de lunch een rustmoment, in plaats van een taak die zo snel mogelijk afgehandeld moet worden.
Zet je to do’s op volgorde van urgentie: Eindig je dag door je taken voor de dag erna op een rij te zetten, op volgorde van prioriteit. Zet in je agenda wanneer je welke taak gaat doen en zorg dat er tijd overblijft voor onverwachte zaken.
De dromer
Je bent gemakkelijk afgeleid door alles om je heen – een appje van een vriend, de vaatwasser die klaar is om uitgeruimd te worden, of de buurman die de hond uitlaat. Dromers zitten constant in een cyclus van niet gefocust zijn en zich weer herpakken. Naast de productiviteit kan ook de kwaliteit van je werk hieronder leiden, omdat je niet echt gefocust bent op wat je doet of in tijdnood komt.
Tips
Vervang je reistijd door een andere activiteit: Geef jezelf een reden om uit bed te komen. Nu je je ’s ochtends niet meer hoeft te haasten voor de trein, kan je in plaats daarvan een rondje hardlopen of aan pilates doen. Dit is niet alleen een effectieve manier om je bloed te laten stromen, maar ook om een signaal aan je brein af te geven dat het tijd is om te gaan werken.
Dress for success: Als je gedurende de dag niemand ziet, kan het verleidelijk zijn om in je pyjama of joggingbroek te gaan werken. Maar als je je fatsoenlijk aankleedt voordat je aan het werk gaat, wordt ook je mindset van de relaxmodus naar de werkmodus gezet.
Houd vast aan oude gewoontes: Probeer zoveel mogelijk je oude, normale kantoorroutine ook thuis voort te zetten. Als je altijd rond 10.30 een koffiepauze neemt op kantoor, doe dit dan thuis ook. Regel voor jezelf een lekker drankje en gebruik je tijd voor een korte catch-up met je collega.
De kluizenaar
Je voelt je extreem comfortabel in de thuissetting. Je laptop is op dit moment je beste vriend en van small talk met collega’s zie je het nut niet zo in. Dagenlang thuisblijven, met email als belangrijkste communicatiemiddel, kan ertoe leiden dat je jezelf steeds meer terugtrekt en je dagritme kwijtraakt.
Tips
Doe alsof je naar kantoor gaat: Leg die joggingbroek maar weer terug in de kast! Doe alsof je naar kantoor gaat. Dat betekent op een vaste tijd opstaan, je fatsoenlijk aankleden en je ontbijt achter de kiezen hebben voor je je laptop opstart.
Stop met tekstberichten: Vermijd lange, eenzame uren naar je scherm staren door de communicatie via mail en chatberichten te vervangen door video- en telefoongesprekken voor alle zaken die meer dan een paar berichten kosten om te bespreken. Zo dwing je jezelf om contact met je collega’s te houden.
Houd vaste lunchtijden aan: In plaats van een snelle boterham achter je bureau maak jij een echte activiteit van je lunch. Neem een even lange pauze als normaal op kantoor. Ga met een gezonde salade even op je balkon zitten, of bel een vriendin om bij te kletsen.
Je vindt dit een lastige periode en kan niet wachten om weer naar kantoor te gaan. Contact met collega’s zijn voor jou een belangrijk onderdeel van je leven, en je mist het om bij de kletsen bij de koffieautomaat.
Tips
Spreek uit wat je mist: Laat je manager en je collega’s weten dat je het persoonlijke contact mist, dan kunnen zij daar rekening mee houden. Misschien hebben zij ook wel behoefte aan meer small talk, maar zijn ze bang dat ze jouw schaarse tijd in beslag nemen en komen daarom snel ter zake.
Check beschikbaarheid: Hoewel jij dus bij anderen kunt aangeven dat je tijd hebt voor small talk, is het voor jou ook belangrijk om dit te checken voor je uitgebreid over je weekend gaat vertellen. Non-verbale signalen kun je niet oppikken aan de telefoon, dus vraag gewoon of iemand tijd heeft voor een praatje.
Probeer te wennen aan stilte: In deze vreemde periode is er bijna geen ontkomen aan momenten dat je op jezelf aangewezen bent. Omarm de stilte. Lukt dat echt niet? Zet dan de radio aan of maak een nieuwe lijst op Spotify met rustige muziek waar je op kunt werken.
Bron: Robert Walters
Volg ons