Werk jij bij een goed bedrijf?
Organisaties die mislukkingen omarmen, managers die de bottum-up benadering toepassen of een bedrijf dat investeert in een prettige werkomgeving voor medewerkers – dit zijn factoren die een organisatie tot een goed bedrijf maken. Werk jij bij een goed bedrijf?
“Als je medewerkers en managers vraagt wat een bedrijf tot een goed bedrijf maakt, krijg je talloze verschillende antwoorden”, schrijft Jacob Morgan, contributor, op Forbes.
“Gelukkig had ik de mogelijkheid om de topmanagers uit vele landen te vragen hoe zij hun bedrijf runnen.” Uit de interviews selecteert Morgan vijf signalen die er op kunnen wijzen dat een bedrijf als ‘goed’ bedrijf kan worden aangemerkt.
Managers zijn mentors
Bij traditionele bedrijven gedragen managers zich vaak als een dictator. Hun wil is immers wet? Vanaf de top van de piramide oefenen zij macht uit op medewerkers. Maar er zijn ook managers die obstakels op het pad van de medewerker weghaalt zodat hij kan groeien en bloeien in zijn functie. Welk type manager werkt bij een goed bedrijf? Managers die acteren als mentors.
Kwetsbaarheid is een teken van kracht, niet van zwakte
‘Houd je werk en privé gescheiden hè’. Wie kent deze zin niet? Op je werk moet je je huiselijke beslommeringen achterlaten en ‘s ochtends verschijnen in de rationele werkmodus. Traditioneel. De top-managers die Morgan sprak, gebruiken juist kwetsbaarheid om betrokkenheid te creëren. Medewerkers mogen zijn wie ze zijn, hun gevoelens uiten en zich gedragen zoals ze thuis ook doen.
Transparant zijn is een regel
Waar herken jij je in? (1) Krijg jij alleen informatie van je leidinggevende als het noodzakelijk is, of (2) weet jij waar je informatie kunt krijgen, wat de personele veranderingen zijn en heb je algemeen beeld van het reilen en zeilen in je bedrijf? In een wereld als deze – met internet, snelle veranderingen – is het voor iedereen nodig om te weten wat er speelt.
Investeer in een bijzondere werkervaring
Customer experience maakt dat medewerkers naar kantoor wíllen in plaats van moeten. Die experience kun je creëren door je te richten op een combinatie van psychische, culturele en technologische factoren. Als je dat voor elkaar krijgt kun je alles uit medewerkers halen en kun je ze aan je binden. Investeert jouw organisatie in zo’n bijzondere werkomgeving? Dat is een teken dat je bij een goed bedrijf werkt.
Opereer als een lab, niet als een fabriek
Fabrieken zijn goed in één ding: de status quo behouden. Ze opereren lineair en statisch met een lichte focus op innovatie. In tegenstelling tot hoe laboratoria opereren. Medewerkers experimenteren hun ideeën, omarmen mislukkingen, nemen risico’s en leren continu nieuwe dingen. Experiment staat centraal in innovatie.
Bron: Facto Online
Volg ons