Zelfverzekerd overkomen op je werk
We zijn ons er iet altijd van bewust dat we met onze non-verbale communicatie vaak meer zeggen, dan dat we zelf in de gaten hebben. In dit artikel hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet. Zo kom je veel zelfverzekerd(er) over op je werk.
Maak oogcontact
Kijk je gesprekspartner een aantal seconden aan, voordat je wegkijkt. Een vluchtige blik van een seconde of minder straalt onzekerheid, angst of ontwijking uit.
De handdruk
Neem initiatief en steek je arm goed uit om een hand te geven. Bij een klassieke, goede handdruk hebben beide handpalmen volledig contact met elkaar. Schud één of twee keer met een oprechte glimlach en maak daarbij oogcontact.
Kleding en presentatie
Als je carrière wilt maken, zul je een verzorgde en professionele indruk moeten maken. Dat gaat verder dan kleding alleen. Zorg daarom dat je transpiratie onder controle houdt. Vermijd juist ook teveel parfum. Zorg ook voor een frisse adem en houd je handen schoon.
Je houding
Als je goed rechtop staat, straal je zelfverzekerdheid, autoriteit en energie uit. Je gewicht moet gelijk verdeeld zijn, met beide voeten goed op de grond en je armen zichtbaar. Gooi je handen vooral niet over elkaar heen, want dan geef je een gesloten houding aan.
Geef aandacht
Met een open lichaamstaal straal je uit dat je aandacht erbij is. Richt je lichaam niet weg van het gesprek. Richt je tenen en je schouders juist tot je gesprekspartner. Leun ietsje naar voren en focus je ogen, oren en energie op het gesprek. En laat ook je telefoon even in je zak zitten als je niet ongeïnteresseerd en respectloos wilt overkomen…
Volg ons