Zien ze wel hoe goed je bent? Profileer je vanuit service!
Door jezelf zichtbaar te maken, maak je meer impact. Je krijgt meer erkenning en bent succesvoller. Hierdoor kun je ook meer betekenen voor anderen. Mirjam Hubregtse schreef er een boek over én leert je er alles over in de inspiratiesessie Zien ze wel hoe hoe je bent? Profileren zonder opscheppen op het Management Support Event op 14 november.
Secretaresses zijn bescheiden
Mirjam Hubregtse is managing partner van Room to Grow en gespecialiseerd in profileren en personal branding. Regelmatig traint en begeleidt ze assistants. Mirjam: “Veel secre taresses zijn bescheiden, vaak de stille kracht op de achtergrond.” Het is de aard van het beestje én de aard van de functie, net als bij staffuncties bijvoorbeeld. “Je kunt niet makkelijk aantonen wat het resultaat van al je werk is. Een advocaat wint een zaak, een salesmanager haalt klanten binnen. Daardoor is hun werk automatisch al veel zichtbaarder.”
Tijd om te shinen
Maar ook in een achtergrondfunctie kun je zichtbaarder zijn. Hoewel assistants daar vaak een dubbel gevoel over hebben. Mirjam: “Ze willen meer waardering, maar tegelijkertijd niet op de voorgrond stappen.”
Je hoeft echter niet volop in de belangstelling te staan. Het gaat om kleine stapjes en vooral niet om opscheppen – het grote misverstand over profileren. Mirjam hoort dan weleens ‘Dus mijn bescheidenheid moet overboord?’ “Nee, nee, nee! Sterker nog, bescheiden mensen die zich profileren, dát zijn de fijnste collega’s om mee te werken.”
Laten zien wat je bijdraagt
Assistants en andere supportprofessionals hebben daar de perfecte eigenschappen voor. Mirjam omschrijft profileren dan ook als: ‘laten zien wie je bent en wat je bij te dragen hebt.’ Ze vervolgt: “Je focust op de ander, wat heeft hij of zij nodig? En wat kun jij bieden? Die servicegerichtheid zit de secretaresse natuurlijk als gegoten.”
5 voorbeelden: vanuit service in de spotlights
- Zie netwerken als anderen helpen, niet als showen of om hulp vragen.
- Verschuif je focus, bijvoorbeeld bij sollicitaties. Niet: ik zoek een baan. Wel: ik help de organisatie graag verder.
- Werk aan je zelfvertrouwen. Want wil je overtuigen? Dan moet je eerst overtuigd zijn van je eigen verhaal.
- Besef dat het een gemiste kans is wanneer anderen niet van jouw expertise gebruik kunnen maken.
- Maak van je to-dolist een ta-dalist: houd ook bij wat je hebt gedaan en met welk resultaat. Zorg dat er steeds meer klussen opkomen die je motiveren en bij je doel passen.
Extra werk oppakken
Heb je je doel eenmaal goed voor ogen, neem dan een paar extra klussen aan die hierbij aansluiten, bij wat je goed kunt. Daarna kun je ook delen dat je extra klussen oppakt, op een servicegerichte manier en aan de juiste mensen, passend bij je doel. Zoiets als: “Ook handig voor jou om te weten dat ik dit doe en als je me nodig hebt, kun je me altijd bellen.”
Durf ook nee te zeggen
Open deur misschien maar: durf ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die je verder van je doel af houden. Volgens Mirjam kan dit ook prima vanuit een hulpvaardige houding. “Geef tips om diegene verder te helpen en benadruk waar je focus op dit moment wél ligt, zo weet diegene dit in het vervolg ook.”
Extra tip
Nog steeds moeite jezelf naar voren te schuiven? Bedenk dan dat je ook als collectief (als afdeling of secretariaat) kunt stralen.
Inspiratiesessie op Management Support Event
Volg de inspiratiesessie van Mirjam Hubregtse op het Management Support Event op 14 november, genaamd: Zien ze wel hoe goed je bent? Profileren zonder opscheppen!
Volg ons