Zo scheid je werk en privé van elkaar
Facebook checken op het werk, thuis nog even je werkmail nakijken… Ons werk- en privéleven loopt voortdurend in elkaar over. Het lijkt efficiënt, maar eigenlijk is het niet gezond.
Dit blijkt uit onderzoek van De Finse Ulla Kinnunen. Zij voerde in 2015 een onderzoek uit naar de verhoudingen tussen werk en privé. Ze constateerde dat maar liefst 47 procent de twee in elkaar laat overlopen. ‘Integreerders’, doopte ze deze mensen. Daarnaast zijn er ook de workaholics (die altijd met werk bezig zijn) en de personen die voortdurend aan hun thuissituatie denken. Slechts 19 procent houdt de twee echt volledig gescheiden.
Zo scheid je werk en privé van elkaar
Draai de knop om
Het is niet omdat je de deur van je kantoor achter je dicht hebt getrokken, dat je ook effectief stopt met werken. Werk en privé zijn immers grotendeels een mentale plek. Zelfs als je thuis je laptop dicht laat, speelt er vaak heel wat door je hoofd. Wil je de twee gescheiden houden, dan moet je ook effectief een mentale knop omdraaien. Zorg voor een productieve ingesteldheid op het werk, maar pak het allemaal wat losser aan als je thuis komt. Je thuis hoort je een gevoel van rust te geven, zodat je kan opladen voor de volgende werkdag. Hou er ook rekening mee dat het even kan duren voor je volledig geswitched bent. Werken tot vlak voor je gaat slapen is geen goed idee, dus probeer een overgangszone in te plannen.
Zorg voor afzonderlijke werk- en leefruimtes
Van thuis uit werken biedt heel wat voordelen, maar die mentale knop omdraaien wordt nog moeilijker als je op dezelfde plek leeft en werkt. Zorg er dus voor dat je een duidelijk afgebakende werkplek hebt, en verlaat die ook effectief als je stopt met werken. Zet ook niet te veel huiselijke spullen in je bureau, om het onderscheid duidelijk te maken.
Maak goede afspraken
Werk en privé van elkaar scheiden, allemaal goed en wel, maar je wil natuurlijk ook wel goed presteren op het werk. Daarom is het belangrijk om goede afspraken te maken, zowel met je baas als je gezin. Misschien voel jij je verplicht om ’s avonds nog je mail te checken, maar wordt dat eigenlijk niet verwacht. Overleg wat de verwachtingen zijn, en leg momenten vast waarop je niet of net wel werkt. Ook al moet je soms thuis iets doen, dan zorgt de onzekerheid toch al niet voor extra stress.
Stel een planning op
Verdeel je werk in afzonderlijke taken. Zo zie je het bos door de bomen en kan je ook duidelijk zien wat al af is en wat nog gedaan moet worden. Plan je dag ook niet te vol, maar laat ruimte voor onvoorziene of dringende zaken. Maak ook een duidelijk onderscheid tussen huishoudelijke taken en opdrachten voor het werk, en probeer die van elkaar te scheiden. De duidelijke en realistische opstelling zal je meteen rustiger stemmen.
Bron: goedgevoel.be
Volg ons