Leidinggeven op afstand moelijk? Niet met dez tips!
Een team begeleiden, of het nu online is of niet, valt of staat natuurlijk met goede communicatie. Hoe zorg je er als leidinggevende nu voor dat de kennis die je dagelijks online uitwisselt ook daadwerkelijk voor iedereen in je team toegankelijk is? Hoe bewaak je de voortgang van bepaalde werkzaamheden? In dit artikel hebben we 3 praktische tips op een rij gezet.
Plan gesprekken
Ook al ben je niet fysiek op kantoor. Je kunt als leidinggevende toch helpen door met iedereen (korte) online meetings te plannen. In deze gesprekken kan je vragen waar je teamleden zoal tegenaan lopen. Bespreek welke taken er liggen en welke van deze taken de meeste prioriteiten hebben. Maak samen – indien gewenst – een to-do lijst en plan daarna ook meteen een vervolggesprek om de voortgang te bespreken.
Vraag tijdens deze gesprek of het ze lukt om met de verschillende online tools te werken. Laat ze hierbij vooral zelf nadenken over hoe zij zich alle (online) systemen eigen willen maken en ondersteun ze hierbij in hun keuzes door de juiste (digitale) cursussen aan te bieden.
Stel een communicatieboom op
Veel organisaties hebben hun bestanden (al een geruime tijd) in de cloud staan. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zijn of haar documenten ook op de juiste plek bewaard?
Een idee is om een soort van “communicatieboom” op te stellen. Heeft een mededeling hoge prioriteit en is het voor iedereen? Ja, plaats het dan op het intranet. Heeft een mededeling een lage prioriteit? Plaats het dan in een social feed.
Maak deze communicatieboom voor iedereen beschikbaar. Dit kan digitaal, maar je kunt hem natuurlijk ook met een leuke attentie meesturen naar al je collega’s zodat iedereen weet wanneer ze welke tool moeten gebruiken.
Organiseer online evenementen
Voorlopig zullen er geen grote evenementen zijn. Althans, geen evenementen waar we elkaar de handen schudden. Daarom is het belangrijk om interne digitale events te houden. Nodig daarvoor (desnoods in 2 of 3 keer) het hele team uit voor een online kennissessie waarbij je bijvoorbeeld een nieuwe digitale (online)tool laat zien. Probeer de sessie wel zo interactief mogelijk te maken, want mensen zitten niet te wachten op een webinar/sessie met alleen maar algemene info.
Bron en meer tips lezen? Lees meer op Frankwatching.nl
Volg ons