LinkedIn: het meest bekende en succesvolle zakelijk netwerk op het internet. Je kunt het ook zien als een online Curriculum Vitea. LinkedIn is in 2003 in het leven geroepen. Op dit moment telt LinkedIn bijna 102 miljoen gebruikers! In Nederland hebben we nu ongeveer 2,6 miljoen gebruikers.
In dit artikel lees je een aantal tips over het gebruiken van LinkedIn, zodat je niet alleen de juiste contacten vindt, maar dat de juiste contacten jou ook vinden…
De aanmeld procedure beschrijven we niet, dat wijst voor zich: Surf naar LinkedIn.com en volg simpelweg de stappen.
Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijk profiel krijgt?
Pasfoto
Ondanks dat er nog steeds mensen zijn die er huiverig over zijn, raad ik je toch aan om een profiel met pasfoto toe te voegen. Het straalt gewoon meer meer vertrouwen uit, omdat je de persoon achter het profiel net iets beter leren kennen.
E-mailadres
Voeg een emailadres toe om zo de drempel om contact op te nemen te verlagen. Iemand aan je profiel toevoegen die je niet kent, kan namelijk alleen als er een e-mailadres bekend is, of via introductie door een bekende.
Boodschap/Headline
Bovenaan het profiel is ruimte voor een actueel persoonlijk bericht. Met een aantal woorden kun je jouw huidige werkzaamheden of projecten aantrekkelijk omschrijven. Veel mensen vullen in dit onderdeel alleen maar hun functienaam ( “sales manager” of “eigenaar/owner”) in. Het is echter handiger voor je online vindbaarheid als je in dit onderdeel met enkele relevante zoekwoorden beschrijft. Schrijf bijvoorbeeld op welke werkzaamheden je verricht.
Huidige werkzaamheden
Zet alle huidige werkzaamheden en vorige werkzaamheden er kort en bondig op. Benoem ook werkzaamheden en niet alleen de banen die je hebt gehad.
Opleidingen
Beschrijf alle opleidingen, cursussen en trainingen die je gevolgd hebt. Dit is handig om bijvoorbeeld in contact met oud-studiegenoten te komen.
Online links
Vermeld je zakelijke, persoonlijke en eventueel ook je weblog. Zo kan een bezoeker nog verder kijken dan je profiel. Je hebt de mogelijkheid om 3 links toe te voegen.
Profiel link
Maak de link naar je profiel zo makkelijk mogelijk. Zo kan de bezoeker goed onthouden en wordt eerder op geklikt in de zoekresultaten.
Samenvatting
Vertel in het kort wat je jouw doelgroep te bieden hebt. Wat zijn bijvoorbeeld jouw belangrijke drijfveren en interesses?
Specialiteiten
Geef duidelijkheid in je specialiteiten, dat verkleint de doelgroep en is het voor onbekenden die wel in dezelfde doelgroep zitten gemakkelijker om aan te sluiten bij jouw profiel.
Taal
Mocht je geinteresseerd zijn in buitenlandse contacten, kopieer dan je hele profiel naar een voor jouw belangrijke taal. Bijvoorbeeld in het engels of. Zo word je ook in het buitenland gevonden.
Aanbevelingen
Ben je u tevreden over een bepaalde persoon of leverancier en staan ze ook in LinkedIn? Geef dan eens een aanbeveling. Meestal leid dit er ook toe dat je aanbevelingen terug krijgt.
Applications
Het is mogelijk om in je profiel een applicatie toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld een blog of presentatie toevoegen.
Volg ons