Wat is Microsoft Viva en wat kan je er zoal mee?
Microsoft Viva is een (vrij nieuw) onderdeel van het Microsoft 365 pakket. Het kan de ingang voor alle communicatie, kennis, leermiddelen en inzichten van een bedrijf zijn (vergelijken met intranet, alleen dan in Teams). Viva bestaat uit 4 onderdelen: connections, insights, learning en topics. In dit blog leggen we je uit wat je zoal met Microsoft Viva kan doen.
Viva Connections
Connections is een centrale omgeving waarop organisaties, bedrijfsinformatie kunnen plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van nieuws, protocollen, verlofaanvragen en/of andere bedrijfs-gerelateerde documenten. Ook kan je er Apps zoals bijv. Yammer aan toevoegen. Het bundelen van informatie kan medewerkers veel tijd besparen (vergelijkbaar met SharePoint) omdat ze snel vinden wat ze zoeken. Het platform kan zo ingesteld en opgemaakt worden dat het ook nog eens aansluit bij de huisstijl(kleuren) van de organisatie.
Viva Insights
Insights is gericht op het verbeteren van de productiviteit en het welzijn van medewerkers. Zo kan je bijvoorbeeld werkgewoonten opbouwen. Denk hierbij aan het instellen van een “focustijd” (elke dag maximaal 2 uur aan een stuk doorwerken en daarna pauze).
Insights kan ook informatie halen uit je e-mail (dus ook dingen die je nog moet afronden). Het geeft je vervolgens (dagelijks) aanbevelingen (zie het als to-do’s).
Viva Learning (leren in Teams)
Learning is een tool waarmee medewerkers nieuwe trainingen en cursussen kunnen volgen (en delen met de rest van de organisatie). Ook leidinggevenden kunnen specifieke opleidingsmogelijkheden toewijzen (en bijhouden) aan medewerkers. De leercultuur krijgt zo een flinke boost! Viva Learning maakt een centrale hub/omgeving aan in Teams, die vervolgens met behulp van kunstmatige intelligentie voorstellen kan doen voor cursussen. De cursussen kan je zelf toevoegen, maar kunnen toegevoegd worden vanuit andere platformen, zoals LinkedIn Learning of Microsoft Learning.
Viva Topics
Het kan een behoorlijke uitdaging zijn voor nieuwe medewerkers om snel informatie te vinden die ze nodig hebben of om iemand in de organisatie te vinden die specifieke kennis heeft over bepaalde onderwerpen. Topics kan hierbij helpen. Het verzameld namelijk informatie over verschillende onderwerpen op basis van Kunstmatige Intelligentie en deze informatie wordt dan samengevat in één omgeving.
Lees ook deze handige Office 365 artikelen
- Tips om niet gestoord te worden in Teams
- Formulieren maken in Microsoft Forms
- Teams tips die jou als secretaresse veel tijd besparen
- Meer over Viva Insights? Lees het in dit artikel.
Volg ons