Veel zakenreizigers hebben last van reisstress
Een zakenreis brengt veel voordelen en kansen met zich mee, zoals het ontdekken van nieuwe plekken en culturen. Uit onderzoek van Booking.com onder ruim 4500 zakenreizigers (uit 8 verschillende landen) toont echter aan dat er ook een keerzijde van de medaille is. Zakenreizigers hebben te maken met een scala aan scenario’s waar ze zich zorgen over maken. Volgens 36% van de zakenreizigers is de kans op het missen van een vlucht of trein de grootste oorzaak van stress.
Uit het onderzoek blijkt dat een derde positief is over het maken van zakenreizen (38%). Negen op de tien (93%) zegt last te hebben van reisstress met de logistieke aspecten van de reis als grooste stressfactor. De combinatie van het vooraf plannen van de reis, boeken van accommodatie, regelen van vervoer, managen van uitgaven en facturen, de weg weten te vinden op de plaats van bestemming en tenslotte het gebrek aan slaap, zorgt voor stress bij zakenreizigers.
Luchthavenstress
Voor veel vakantiegangers is de tijd die ze op een luchthaven doorbrengen het begin van het reisplezier, maar voor internationale zakenreizigers zijn luchthavens juist de grootste bron van ongemak.
47% van de respondenten geven aan dat vertraagde en geannuleerde vluchten het hoogst scoren op de lijst van ergernissen van internationale zakenreizigers. Een jetlag (35%) en wachttijden bij de douane (34%) scoren ook hoog. Dit geldt voor de hele groep van ondervraagde zakenreizigers, maar uit de cijfers blijkt ook dat Duitse zakenreizigers een hekel hebben aan rijen bij de douane (42%). Chinese zakenreizigers kunnen hier meer begrip voor opbrengen, want slechts 20% beschouwt het als één van de minst aangename aspecten van het reizen voor zaken
Taalbarrière
De aankomst op een buitenlandse bestemming is voor vakantiegangers vaak reden voor een jubelstemming. Echter kan dit voor zakenreizigers een heel ander verhaal zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen niet ophouden bij de luchthaven, want één op de vier respondenten (26%) maakt zich bij aankomst zorgen over de taalbarrière.
Eén op de vijf zakenreizigers wordt onzeker van de onbekende omgeving (20%) en culturele verschillen (17%). Reizigers uit Japan zijn het meest bezorgd over de taalbarrière. Bijna de helft (45%) geeft aan dat het een oorzaak is van stress. Zakenreizigers uit China zijn dan misschien wel relaxed als het aankomt op lange wachtrijen op vliegvelden, ze maken zich meer dan andere nationaliteiten zorgen over culturele verschillen in het land dat ze bezoeken (37%).
Alleen op reis
Zakenreizen kunnen spannend zijn en nieuwe kansen bieden, maar de eenzaamheid is soms groot en 34% van de respondente geven aan dat ze hun familie, vrienden en thuis missen. Eén op de drie (33%) zegt dat ze de accommodatie met een collega zouden delen, als ze daarmee bevriend zouden zijn. Chinese zakenreizigers staan het meest open voor het delen van een kamer met een collega tijdens een zakenreis. Slechts 8% geeft aan dat dit volkomen onacceptabel zou zijn. De meeste weerstand tegen dit idee wordt onder Japanse zakenreizigers gevonden. Meer dan de helft van deze groep (57%) vindt het volkomen onacceptabel.
Bron: verkeersbureau.info
Volg ons