Gemiddeld 28 kilometer per dag reizen om te werken
De reisafstand tussen huis en werk is voor de Nederlandse werknemer gemiddeld veertien kilometer lang. In regio’s als Groningen, Friesland en Drenthe is die afstand zelfs tussen de negentien tot 22 kilometer.
Dat concludeert ING na een onderzoek naar de woon-werkbalans in de verschillende regio’s in ons land.
Tijdrovend
“Dit is milieubelastend en kost tijd die niet aan andere dingen besteed kan worden”, aldus de onderzoekers. “Bovendien heeft dit effect op de reiskosten, die volgend jaar mogelijk flink oplopen.”
Eigen regio
Hoe meer inwoners in de eigen regio aan de slag kunnen hoe beter dit is voor de regio, concludeert het onderzoek. Steden zijn vaak het beste in staat om de eigen bevolking van een passende baan te voorzien. Ook Twente en verschillende Brabantse en Zeeuwse regio’s blijken in hoge mate zelfvoorzienend op de arbeidsmarkt.
Geen evenwicht
De reden van het omvangrijke woon-werkverkeer is dat de arbeidsmarkt lang niet overal in evenwicht is, zo stelt het onderzoek. Enerzijds zijn er stedelijke werkregio’s als Groot-Amsterdam, de regio Utrecht en Zuidoost Brabant die een flink overschot aan banen hebben. Anderzijds zijn er woonregio’s als Flevoland, Zaanstad, Zuidoost Friesland en Oost-Groningen, die juist een tekort hebben aan banen.
Arbeidsparticipatie
Overigens doen niet alle regio’s die goed scoren in de eigen werkvoorziening het ook automatisch economisch goed. De bijdrage aan het arbeidsproces verschilt immers ook fors. Zo is de arbeidsparticipatie in het zuiden van Limburg en Noordoost Groningen laag en blijft een groot deel van het arbeidspotentieel hier onbenut.
Dit wijst erop dat de aansluiting op de arbeidsmarkt niet optimaal is of de bereidheid tot reizen en/of verhuizen beperkt is. Landelijk varieert het aandeel van de beroepsbevolking dat werkt èn ook in eigen regio werkt van 32 procent tot 56 procent.
Volg ons