Zo krijg je de aandacht die je verdient: 8 do’s & don’ts
Vaak krijgen werknemers op de werkvloer niet de aandacht die zij nodig hebben. Gehoord worden is niet alleen belangrijk om ideeën naar voren te kunnen schuiven, maar ook om het gevoel te krijgen dat je meetelt. Kan jij maar moeilijk de aandacht van je collega’s, klanten en/of baas trekken? Dan komen deze tips wellicht handig van pas!
1. Hou het kort, specifiek en makkelijk om te begrijpen
Hou je boodschap kort en simpel. Iemand die iets staat uit te leggen met behulp van abstracte termen zal door zijn omgeving zelden worden gehoord, laat staan worden begrepen. Gebruik daarom scherpe en levendige woorden die bepaalde gevoelens bij mensen oproepen in plaats van tientallen ‘moeilijke’ woorden.
2. Gebruik verhalen en verhoog zo je geloofwaardigheid
Een leuk verhaal kunnen mensen beter onthouden dan een betoog vol betekenisloze termen. Als je iets belangrijks vertelt, probeer dit dan regelmatig te koppelen aan een anekdote, aan iets wat je hebt meegemaakt, zodat je gesprekspartner alert blijft en niet langzaam afdwaalt van het gesprek. Veel praktische voorbeelden geven, kunnen ook hun steentje bijdragen.
3. Luister
Goed kunnen luisteren, is de sleutel tot succes. Aangezien op kantoor werknemers vaak door elkaar spreken, zal diegene die luistert het meest opvallen. Luister, verduidelijk én bevestig nadien wat de andere net heeft gezegd. Het toont dat je oprecht geïnteresseerd bent.
4. Geef tips
Help je klanten of collega’s door hen af en toe tips te geven. Bezorg hen advies, een overzichtelijk artikel dat je gelezen hebt en waarvan je weet dat het hen interesseert, of vertel hen hoe jij hun specifieke problemen zou oplossen. Mensen zullen jou herinneren als een behulpzaam iemand en zullen zich in de toekomst sneller tot jou richten.
5. Spreek niet te luid
Je krijgt heus niet meer aandacht als je je keel openzet en het geluidsvolume van je gesprekspartner overtreft. Probeer in de plaats daarvan je geluidsvolume te variëren. Ook als je een boodschap iets stiller en kalmer brengt, zal je de nodige aandacht trekken. Wissel vervolgens af met een iets luider volume, dan zit iedereen meteen aan je lippen gekluisterd.
6. Beloof niet te veel
Niets ergerlijker dan iemand die zijn beloften niet nakomt. Beloof niets waarvan je al van in het begin weet dat je het toch niet zal kunnen klaarspelen. Aanvankelijk zal je bewonderd worden om je werkethiek, maar wanneer blijkt dat je de zaken maar moeilijk afgehandeld krijgt, verdwijnt je geloofwaardigheid én anderen hun aandacht voor jou.
7. Praat niet te vaak over jezelf
Als je naar klanten gaat, is het belangrijk dat je niet jezelf, maar hen centraal zet. Iemand die voortdurend over zichzelf praat, is ontzettend vervelend. Bij een belangrijke presentatie is het bijgevolg aan te raden om steeds voldoende ruimte over te houden voor vragen.
8. Wees niet té overweldigend
Overmatige informatie en te veel contact schrikt veel medewerkers af. Maak regelmatige korte, scherpe boodschappen en hou het hierbij. Verspil de tijd van anderen niet met een uitgebreid betoog dat eigenlijk in één zin kan worden samengevat.
Volg ons