5 vaardigheden die een officemanager onmisbaar maken
Als officemanager ben je de drijvende kracht achter een geoliede kantoormachine. Jouw rol is niet alleen het coördineren van taken, maar ook het vormgeven van een efficiënte en gestroomlijnde werkomgeving. In dit artikel duiken we in de vijf onmisbare eigenschappen en vaardigheden die jou als officemanager tot een waardevolle schakel maken.
#1 Organisatietalent
Organisatietalent is de spil waaromheen een succesvolle officemanager draait. Jouw vermogen om orde in de chaos aan te brengen is een kunst op zich. Het maakt daarbij niet uit of je bezig bent met het organiseren, coördineren van vergaderingen, het opzetten van projecten of het beheren van andere, dagelijkse taken. Jij brengt structuur en helderheid in elke situatie. Het geheim zit hem hierbij in het anticiperen op behoeften, het effectief prioriteren van taken en het behouden van de workflow.
#2 Communicatievaardigheden
Effectieve communicatie is de ruggengraat van succesvol management. Officemanagers hebben vaak ook een leidinggevend of coördinerende rol. Zij moeten daarom heel duidelijk zijn in het geven van instructies. Natuurlijk is het hierbij essentieel dat zij ook openstaan voor de feedback van collega’s.
Voor meer tips over het verbeteren van de interne communicatie, kun je ook het artikel 5 ideeën om de interne communicatie te verbeteren lezen.
#3 Multitasking
Als officemanager wordt er van je verwacht dat je een uitstekende multitask-vaardigheid bezit (of kunne we beter zeggen ´switchvaardigheid´?). Hiermee bedoelen we: terwijl je bezig bent met het organiseren van een evenement of vergadering, komen er tegelijkertijd ook appjes of mailtjes binnen die spoed hebben. Goed kunnen ‘multitasken’ of goed kunnen ‘switchen’ is daarom essentieel. Gelukkig is de officemanager een ster in het organiseren, het houden van overzicht, het delegeren van taken en kan daarbij ook de focus behouden.
Wil jij ook je multitask-kwaliteiten verbeteren zonder verlies van kwaliteit? Bekijk dan de tips in dit artikel: Zo verbeter je je multitask-kwaliteiten zonder kwaliteitsverlies.
#4 Probleemoplossend vermogen voor de officemanager
Het vermogen van een officemanager om snel en goed problemen op te lossen is essentieel in deze uitdagende tijden. Je fungeert als de snelle denker, bruggenbouwer en de probleemoplosser bij uitstek. Of het nu gaat om onverwachte hindernissen, conflicten tussen teamleden of hele andere complexe situaties, jouw vermogen om snel en effectief problemen op te lossen zorgt ervoor dat al het werk gewoon door kan gaan.
#5 Leiderschap
Inspirerend leiderschap is een drijvende kracht achter een succesvol team. Zoals hierboven al vermeld hebben officemanagers vaak ook leidinggevende taken. Zij moeten fungeren als motivators om zo teamleden te helpen groeien, zodat zij hun potentieel kunnen benutten. Voor meer inzicht in leiderschapseigenschappen, kan je ook dit artikel lezen: 10 eigenschappen van goed leiderschap.
Als je bovengenoemde, vijf kwaliteiten kunt omarmen, dan ben je een aardig eind op weg om niet alleen de spil van het kantoor te zijn, maar ook een onmisbare kracht op kantoor.
Opleidingen voor de officemanager
Zou jij jezelf willen ontwikkelen tot een volwaardige officemanager? Bekijk en vergelijk dan hier de opleidingen officemanagement en vraag bij interesse meteen een gratis brochure aan.
Volg ons