Blue Monday, feit of fabel?
De Britse psycholoog Cliff Arnall kwam een jaar of 20 geleden met de term Blue Monday. Volgens een door hemzelf opgestelde “wetenschappelijke” formule kon hij berekenen dat de derde maandag in januari of de maandag in de laatste volle week van januari de dag in het jaar is waarop mensen zich om allerlei redenen het meest somber gestemd voelen.
De formule die Cliff Arnall gebruikt bevat een aantal verschillende elementen. Dit zijn onder andere (W) het weer, (D) schulden, (d) salaris en (Q) voor goede voornemens. Deze worden vervolgend gedeeld door (M) ons motivatieniveau en (Na) de wil om dingen te veranderen en actie te ondernemen.
Je voelt het misschien al een beetje aankomen. Er is helemaal niets wetenschappelijks aan deze Blue Monday formule. Hoe bepaal je iemands motivatieniveau? Of de drang om echt actie te ondernemen? En uiteindelijk kwam ook de echte aap uit de mouw. De “wetenschappelijke” formule van Arnall bleek onderdeel van een marketingcampagne van een reisbureau. Dit reisbureau hoopte dat als mensen zich echt somber gingen voelen door het Blue Monday verhaal ze sneller een vakantie naar de zon zouden kopen.
En dat is wat Blue Monday tegenwoordig dus is. Een commercieel en op marketing gebaseerd verhaal. Bedrijven, groot en klein springen er massaal op in. Ze rollen over elkaar heen met Blue Monday kortingen. Het verhaal erachter is dus dat jij je beter gaat voelen door meer te kopen. Schuilt hier dan een kern van waarheid in? Het antwoord is Ja en Nee. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het kopen van spullen zorgt voor het vrijkomen van stofjes in je hoofd die maken dat je je beter gaat voelen. Dit is vergelijkbaar met sporten. Er komen stoffen als dopamine vrij die je een gevoel van gelukzaligheid geven. Maar het feest is slechts van korte duur. Want om dat gelukzalige gevoel vast te houden moet je blijven kopen. En uiteindelijk kan dit weer tot problemen leiden als het opbouwen van schulden bijvoorbeeld. Kopen om eventuele sombere gevoelens weg te werken is dus geen goed idee.
Wanneer jij in deze tijd van het jaar wel last hebt van somberheid zijn er heel veel alternatieven voor kopen die je kunnen helpen je beter te voelen. Het klinkt tegenstrijdig maar het eerder genoemde tripje naar de zon kan wel helpen. Zonkracht geeft je namelijk een energie stoot. Maar er zijn ook goedkopere mogelijkheden. Ga ook zonder dat de zon schijnt veel naar buiten en beweeg. Dit kan sporten zijn. Maar ook wandelen in de buitenlucht draagt in hoge mate bij om je fitter en energieker te voelen. Eet juist in deze tijd van het jaar veel fruit en groenten en matig je alcoholgebruik. Zoek vrienden op en maak het zo gezellig mogelijk thuis. Stuk voor stuk dingen die je kunt doen om je in deze donkere maanden om je zo goed mogelijk te voelen zonder je te hoeven laten verleiden tot het kopen van spullen (die je misschien niet echt nodig hebt) door bedrijven die inspelen op de Blue Monday hype!
Leestip: Deze geluksmomentjes op je werk verhogen je motivatie
Volg ons