Collega’s met geldproblemen, hoe kan je helpen?
Als Support Professional sta je vaak dichtbij de directie en stafdiensten als HR. En als deze er niet is, dan ben jij vaak degene die met HR taken bezig is. De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het vroegtijdig herkennen – en hulp bieden aan medewerkers met geldproblemen. Dit is belangrijk omdat medewerkers met geldzorgen vaak minder effectief werken en vaker verzuimen. Een werknemer met schulden kost een werkgever gemiddeld € 13.000 extra per jaar. Naast het menselijke aspect is het daarom voor werkgevers dus ook financieel aantrekkelijk om medewerkers met geldproblemen hulp te bieden.
Signalen
Om een collega te kunnen helpen is het belangrijk om de signalen die op geldproblemen kunnen wijzen te leren herkennen. We hebben een paar van die mogelijke signalen op een rijtje gezet (bron: Nibud):
- Collega leent regelmatig geld van collega’s
- Vragen om een lening of voorschot op het salaris
- Toename in ziekteverzuim
- Collega belt met schuldeisers en/of deurwaarders
- Fraude of diefstal
- Stressgevoeligheid en/of concentratieproblemen
- Vragen om extra werkuren
Een ander heel duidelijk signaal is loonbeslag. Hierbij legt een schuldeiser beslag op het loon van de werknemer. Dit is een teken aan de wand dat er sprake is van ernstige financiële problemen. Wanneer een of meerdere van dit soort signalen aan de orde zijn is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Dit doe je uiteraard in een vertrouwelijke en veilige setting.
Hulp bieden
Wanneer uit een gesprek inderdaad blijkt dat je collega financiële problemen heeft is het zaak om te kijken of hulp geboden kan worden. Dit is afhankelijk van de aard en de complexiteit van de problemen. Wanneer iemand maandelijks geld tekort komt zou je bijvoorbeeld eens samen kunnen kijken of hij of zij recht heeft op bepaalde toeslagen. Maar wanneer de problemen echt complex zijn is het vaak beter om iemand door te verwijzen. Dit kan bijvoorbeeld naar De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) zijn. Dit is een publiek-private samenwerking van bedrijven, gemeenten, (hulp)interventies en andere samenwerkingspartners. Maar tegenwoordig is het ook mogelijk om rechtstreeks bij de eigen gemeente aan te kloppen voor schuldhulpverlening. Deze taak is namelijk sinds een aantal jaren belegd bij de gemeentes.
Het is uiteraard niet verplicht om collega’s met geldproblemen te helpen. Maar vanuit goed werkgeverschap geredeneerd doen steeds meer Nederlandse werkgevers steeds meer moeite om signalen van geldproblemen te leren herkennen en daar waar mogelijk hulp te bieden. Jij zit als Support Professional in een positie waarin je als een van de eersten te maken kan krijgen met signalen van geldproblemen bij medewerkers. Door deze signalen te herkennen en er actie op te ondernemen draag je niet alleen bij aan het welzijn van collega’s, maar help je het bedrijf waar je werkt ook door de medewerker met geldzorgen weer financieel fit(ter) te maken en daardoor hun inzet te vergroten.
Volg ons