De interim secretaresse
In het netwerk van vrouwelijke ondernemers kom je vooral zzp’ers tegen. Vrouwen die heel bewust gekozen hebben voor het leven als ondernemer, maar dan wel zonder personeel. Meestal in de branche waarin ze werkzaam waren voordat ze de stap naar het ondernemerschap namen. Dat daar een boel coaches en communicatie adviseurs en dergelijke op de ledenlijst staan zal geen verrassing zijn. Maar dat ik daar zelfstandige secretaresses tegenkwam was voor mij wel een verrassing. Op de een of andere manier had ik voor die tijd nooit zo nagedacht over de mogelijkheid het secretaressevak als ondernemer uit te oefenen. Maar waarom niet? Waarschijnlijk omdat ik met heel veel secretaresses heb gewerkt en er daar gewoon nooit eentje tussen zat die voor zichzelf werkte. Althans, niet dat ik weet.
Interim
Het is een ontzettend handige constructie voor zowel bedrijf als persoon. Het gaat vaak om interim klussen, zoals het opvangen van een zwangerschapsverlof of tijdens piekperiodes. Via het uitzendbureau kan dat opgelost worden, via een advertentie ook, maar waarom niet een professional inhuren die rechtstreeks een factuur stuurt? Uitstekend idee want als bedrijf weet je daardoor vrij zeker dat de persoon die je inhuurt goed werk zal leveren naar de wensen van dat moment. De lijnen zijn erg kort, er kan snel geschakeld worden, ook in uren. En voor de ondernemer is het ook fijn, je geliefde vak uitoefenen en persoonlijke wensen en voorwaarden bewaken. Als ervaren secretaresse, personal assistent of management ondersteuner ben je in feite overal inzetbaar dus waarom zou je niet op deze manier werken? Die ervaring kun je benutten. Zeker wanneer je graag bij verschillende bedrijven en branches wilt werken, is dit de ideale manier. Maar niet voor iedereen. Ondertussen leerde ik dat er een groot verschil is in het aanbod. Zowel inhoudelijk als de duur van een opdracht is verre van standaard. Het kan variëren van opdrachten van enkele weken tot enkele jaren. Daar moet je tegen kunnen. Overigens opmerkelijk dat je een freelance secretaresse inhuurt voor twee of drie jaar. Iemand aannemen is soms dus niet aantrekkelijker. In deze tijd is dat best begrijpelijk, het scheelt een hoop kosten en werkt eenvoudiger.
Concurrentie
Maar is dat wel zo prettig voor de secretaresse in bestaande functies binnen bedrijven? Is de opkomst van de freelance secretaresse een bedreiging voor deze dames? Of is het juist een mooie aanvulling? Ik kan me zo voorstellen dat een secretaresse met een veeleisende baan zo nu en dan ook best ondersteuning kan gebruiken. Als een PA haar eigen PA in kan huren ter ondersteuning van projecten kan dat een uitkomst zijn. Is dat zo, of zou je zo’n dame als concurrente zien? Ik ben heel benieuwd hoe jij daar tegenover staat en hoe jij het zou ervaren. Mail me, of laat een reactie achter.
Laura Bellai
Laura Bellai is ondernemer, moeder en echtgenote. Momenteel woont, werkt en leeft Laura met haar gezin onder de rook van Rotterdam, in de Hoeksche Waard. Na haar carrière als secretaresse, besloot ze te gaan ondernemen.
De afgelopen tien jaar stond ze aan het roer van zakenreisbureau UNIGLOBE Merk Travel en ontdekte veel raakvlakken met het secretaresse vak. Daarnaast schreef ze het managementboek ‘Rokkie, is de succesvolle zakenvrouw Rocky in een Rokkie?’ waarin Laura op luchtige wijze haar persoonlijke ervaringen met die van collega zakenvrouwen bundelt. Laura is ervaringsdeskundige op het gebied van het succesvol combineren van de rollen die de eigentijdse vrouw kan en mag combineren.
Meer informatie over Laura en over haar boek kun je vinden op haar website.
Volg ons