De Wettelijke verplichtingen van Bedrijfshulpverlening (BHV)
Support Professionals zijn vaak bij veel processen in een bedrijf betrokken. Het opzetten en inrichten van bedrijfshulpverlening (BHV) is een taak die vaak bij hen wordt belegd. In dit blog lees je alles over de wettelijke verplichtingen ten aanzien van BHV en wat de kerntaken van een BHV-er zijn.
BHV draait om het waarborgen van de veiligheid van werknemers, bezoekers en de directe omgeving van een bedrijf. De BHV-regeling in Nederland is niet alleen een wettelijke verplichting. Het is een noodzakelijk instrument om adequaat te kunnen handelen in noodsituaties. Weet jij bijvoorbeeld wat je moet doen wanneer er brand uitbreekt of wanneer een collega onwel zou worden?
Verplichting voor werkgevers
In de Arbowet is opgenomen dat werkgevers verplicht zijn om BHV te organiseren binnen hun organisatie. Deze verplichting betekent dat werkgevers moeten zorgen voor:
Aanwijzen/benoemen van BHV’ers
Werkgevers moeten medewerkers benoemen en opleiden tot bedrijfshulpverleners. Het aantal BHV’ers dat nodig is, is afhankelijk van de grootte en aard van het bedrijf.
BHV –plan
Er moet een BHV-plan worden opgesteld en geïmplementeerd. In dit plan moeten procedures, rollen en verantwoordelijkheden worden beschreven in het geval van noodsituaties. Ook moet het informatie bevatten over evacuatieprocedures, communicatiemiddelen en contactgegevens van externe hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en indien van toepassing, beveiligingsbedrijven.
Training en opleiding voor BHV
Werkgevers moeten aan hun BHV’ers regelmatig trainingen en opleidingen aanbieden. Deze trainingen worden zaken als het verlenen van eerste hulp, brandbestrijding, ontruimingstechnieken en communicatie tijdens noodsituaties geoefend. Deze trainingen zorgen er voor dat BHV’ers altijd paraat zijn om het juiste moment en op de juiste manier te handelen in noodsituaties.
Wat zijn de taken van bedrijfshulpverleners?
1:) Eerste hulp
BHV’ers zijn getraind om eerste hulp te verlenen bij verwondingen, bewusteloosheid en andere medische noodgevallen. BHV’ers worden ook getraind om indien nodig te kunnen reanimeren.
2:) Brandbestrijding
BHV’ers kunnen beginnende branden bestrijden met behulp van de aanwezige blusmiddelen. En ze begeleiden medewerkers bij evacuatie in het geval er brand is. Overigens staat hierbij in alle gevallen de eigen veiligheid van de BHV’er op het eerste plan. De BHV’er is dus geen vervangende brandweerman of vrouw. Alleen wanneer zijn of haar eigen veiligheid niet in het geding is zal een BHV’er brand bestrijden.
3:) Ontruiming en evacuatie
Indien zich een noodsituatie voordoet, bijvoorbeeld bij een brandalarm, dan is de BHV’er degene die verantwoordelijk is om een ontruiming en evacuatie op te starten en te coördineren.
4:) Communicatie BHV intern en extern
BHV’ers spelen een sleutelrol bij het communiceren van belangrijke informatie en instructies aan collega’s en ook aan externe partijen tijdens noodsituaties. BHV’ers moeten weten hoe ze contact kunnen opnemen met hulpdiensten. En ze moeten in staat zijn om aan hulpdiensten uit te leggen wat de situatie ter plekke is, in het geval van een noodsituatie.
Het hebben en in stand houden van een goed functionerend BHV apparaat is dus niet vrijblijvend. Het is een wettelijke verplichting waar actief invulling aan moet worden gegeven door bedrijven. Het draagt in hoge mate bij aan de veiligheid op de werkplek. Mocht dit in het bedrijf waar jij werkt nog niet zijn geregeld, ga dan het gesprek hierover aan. BHV in een bedrijf is niet geregeld wanneer er alleen een verbandtrommel aanwezig is.
Volg ons