Dit zijn de juiste beeldformaten op Social Media
Beeld is steeds belangrijker aan het worden in Social Media Marketing. Het plaatsen met het juiste formaat en type kan daarbij het verschil maken of je campagne aanslaat bij je (nieuwe) volgers of niet. In dit artikel heb ik de goede formaten voor je op een rij gezet voor Twitter en Facebook.
Profielfoto: 400×400 pixels / toont 200×200 pixels (een maximale bestandsgrootte van 100 KB). Een Twitterfoto is de belangrijkste identificatie met het merk en is voor iedereen zichtbaar. Het beeld moet van de hoogste kwaliteit zijn.
Foto header: 1500×500 pixels (een maximale bestandsgrootte van 10 MB). Gebruik een pakkende creatieve afbeelding die aansluit op de huisstijl van jouw merk of organisatie.
In-stream foto’s: 440×220 pixels (een maximale 5 MB bestandsgrootte voor foto’s en 3 MB bestandsgrootte voor geanimeerde gifs.
Met Twitter kun je maximaal vier foto’s in je tweet meesturen. Om de foto’s goed in je tweet te laten passen hoef je je alleen te houden aan de verhouding 2:1, zodat je foto’s worden teruggebracht naar een kleinere versie.
Profielfoto: 180×180 pixels. Een profielfoto wordt weergegeven op je facebookpagina, bij berichten die je plaatst op je timeline of commentaar bij berichten van anderen. Je profielfoto is dus op de meeste plaatsen op facebook te zien. Zorg dus dat het een kwalitatief goede foto is.
Coverfoto: 820×310 pixels (voorkeur voor maximale bestandsgrootte van 100 KB). Je kunt bewerkte en creatieve afbeeldingen toevoegen aan de cover, maar zorg altijd dat deze aansluit bij de huisstijl van je merk of organisatie.
- Foto’s worden op de pagina op 820×310 pixels weergegeven, anders worden ze uitgerekt
- Minimale grootte moet 399×150 pixels zijn
- Op de smartphone worden cover foto’s als 640x 360 weergegeven
- Voor de beste resultaten upload je een RGB- of JPG-bestand van minder dan 100 KB
- Beelden met een logo of tekst bij voorkeur in PNG-bestand
Foto’s voor timeline: 1200×630 pixels. Het beste betrek je je vrienden of zakelijke volgers met interessante berichten, waarin foto’s staan die betrekking hebben op je merk of organisatie.
Foto’s voor evenementen: 1920 x 1080 pixels. Facebook verkleint je foto naar 470 x 174 pixels
Foto’s voor Highlights: 1200 x 717 pixels. Het formaat op je pagina wordt dan 843 x 504 pixels. Kies een hogere resolutie met deze schaal voor een beter resultaat.
Je zult zien dat je berichten er een stuk beter uit gaan zien, als je je houdt aan de formaten die gewenst zijn door Twitter en Facebook. En aantrekkelijke berichten worden door je (potentiële) klanten gewaardeerd. Probeer het maar!
In mijn volgende blog vertel ik je de formaten voor Instagram en LinkedIn.
Geschreven door: Jeroen ’s-Gravendijk, The New Media Factory
Volg ons