Dit zijn de nieuwe regels voor de bijtelling in 2023
In de huidige krappe arbeidsmarkt is een leaseauto een van de middelen waarmee werkgevers proberen zo aantrekkelijk mogelijk te zijn en te blijven voor nieuwe en bestaande medewerkers. Ook voor Support professionals wordt het steeds meer gebruikelijk dat zij een leaseauto tot hun beschikking krijgen. Vaak is dit ook financieel aantrekkelijk. Je hoeft immers geen belasting, verzekering, brandstof, onderhoud en afschrijving te betalen. Maar gratis is het natuurlijk niet.
Er verandert door de jaren heen nogal eens wat aan de zogenaamde bijtellingspercentages voor leaseauto’s. Bijtelling is het percentage van de catalogusprijs van de leaseauto dat je bij je inkomen moet optellen. En over deze bijtelling betaal je vervolgens inkomstenbelasting. Je hebt bijtelling als je privé gebruik maakt van je leaseauto. Rijdt je niet meer dan 500 privé-kilometers? Dan heb je geen bijtelling. Je moet hiervoor dan overigens wel een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Veel werkgevers vragen aan hun werknemer ook een zogenaamde eigen bijdrage per maand. Deze eigen bijdrage mag je weer in mindering brengen op je bijtelling. De bijtelling wordt iedere maand door je werkgever keurig weergegeven op je loonstrook. Je hoeft dit dus niet ieder jaar apart te berekenen en mee te nemen in je jaarlijkse belastingaangifte.
Nieuwe percentages bijtelling in 2023
Het is goed om te weten dat het bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden (5 jaar). Dit gaat in op het moment dat het kenteken van je leaseauto voor het eerst op naam wordt gesteld. Het is dus niet zo dat als de bijtellingspercentages volgend jaar hoger zouden worden, dit ook voor jouw auto geldt. 60 maanden is 60 maanden.
- De bijtelling in 2023 is vastgesteld op 22% voor alle auto’s die CO2 uitstoten. Dit geldt ook voor plug-in hybride auto’s. Deze hebben immers ook een verbrandingsmotor.
- De bijtelling voor volledig elektrische auto’s (bijvoorbeeld een Tesla) is vastgesteld op 16%. Dit geldt tot een drempelbedrag van EUR 30.000,- Voor het bedrag dat jouw leaseauto duurder is dan EUR 30.000,- geldt hetzelfde percentage van 22% als voor auto’s die CO2 uitstoten.
Puur financieel bekeken lijkt het dus het meest aantrekkelijk om een volledig elektrische auto met een catalogusprijs tot maximaal EUR 30.000,- te kiezen. Maar let op! Er kan soms een addertje onder het gras zitten… De prijs van elektriciteit is het afgelopen jaar explosief gestegen als gevolg van de gestegen gasprijs. Dit komt door de oorlog in de Oekraïne. Veel werkgevers vergoeden geen stroomkosten voor het thuis opladen van een elektrische auto. Ook is het niet altijd standaard dat de kosten voor een laadpaal thuis worden vergoed. Houdt hier dus wel rekening mee in je overweging tussen een benzine, plug-in hybride of volledig elektrische auto. Overigens helpt het natuurlijk enorm als je zonnepanelen hebt met overcapaciteit.
Afgezet tegen privébezit is het vaak erg financieel aantrekkelijk om een leaseauto tot je beschikking te hebben. Vooral wanneer je behoorlijk wat kilometers rijdt per jaar. Maar houdt in je overweging rekening met alle relevante factoren. Overigens is het aanbod van elektrische auto’s onder de EUR 30.000,- nu nog enigszins beperkt. Maar dit verandert snel. Het lijkt erop dat het aanbod van ‘goedkope’ elektrische auto’s binnen 2 a 3 jaar niet meer zal onderdoen voor het aanbod in benzine auto’s. Sterker nog, het is zeer waarschijnlijk dat benzine auto’s over een aantal jaren een zeldzaam fenomeen zijn geworden.
Volg ons