Echt groeien? Niet met tips en trucs!
Tips en trucs, een mooie alliteratie en vooral een succesvolle marketingterm. Je komt deze woorden werkelijk overal tegen in opleidingsland. Veel secretaresses voelen zich erdoor aangesproken en raken enthousiast. “De trainer geeft mij in een kort tijdsbestek goede tips en trucs over een bepaald thema en ik functioneer vervolgens professioneler”, aldus een secretaresse die een offerte wilde. Helaas moest ik haar teleurstellen. Echt groeien doe je niet door te luisteren naar tips en trucs van een deskundige.
Succes verklaard
Het luisteren naar tips en trucs van een trainer is een aangename situatie. Samen met collega-secretaresses, kopje koffie/thee erbij, wachten op wat er komen gaat. Je kunt letterlijk achterover leunen want het is vrijblijvend, comfortabel en veilig. Je levert alleen een bijdrage in de vorm van een vraag of opmerking, als jij dat wilt. Het is een geschikte lesmethode voor grote groepen deelnemers en geeft deelnemers een goed gevoel. Al dan niet versterkt door het cadeautje of de kortingsbon die je krijgt. De borrel en de hapjes na afloop maken het geheel compleet. Een dergelijke “training” kom je vaak tegen als marketingactiviteit. Het is eerder de bedoeling dat jij een positief beeld krijgt van de organisatie en hun andere betaalde producten dan dat jij daadwerkelijk veel leert.
Beperkte concentratie
Het vertellen van tips en trucs aan secretaresses is op zich prima als het maar niet langer dan twintig minuten duurt. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers aan een training snel de aandacht verliezen, als een trainer veel informatie geeft. Dat is geen onwil, het heeft te maken met de grenzen van het menselijk brein en het maximale opnamevermogen. Het lukt de meeste mensen gewoonweg niet om meer dan twintig minuten nieuwe dingen op te nemen. Mocht de trainer toevallig ook informatie geven die je al weet, dan zal je brein zich automatisch focussen op dit bekende deel en (nog) minder aandacht hebben voor de nieuwe informatie.
Opslag in kortetermijngeheugen
Het tweede argument is dat de tips en trucs op deze wijze automatisch landen in het kortetermijngeheugen van de deelnemer. Om de informatie op te slaan in het langetermijngeheugen en er uiteindelijke actief mee aan de slag te kunnen gaan, is het noodzakelijk om de informatie meermaals te herhalen in een bepaald tijdspad. De eerste herhaling dient binnen een uur plaats te vinden. Daarvoor is het nodig dat de trainer ook andere instrumenten inzet en de deelnemers in actie komen tijdens de training.
Beperkte leerstijl
Er zijn vier soorten leerstijlen en ieder mens heeft een sterke voorkeur voor een van deze stijlen. Het geven van tips en trucs past slechts bij een van deze vier leerstijlen waardoor de overige drie voorkeurstijlen te weinig aan bod komen. Dit betekent dat gemiddeld driekwart van de secretaresses minder succesvol leert door te luisteren naar tips en trucs. Terug op de eigen werkplek blijkt het voor deze groep secretaresses lastig zelf aan de slag te gaan met de nieuwe kennis. Na enkele weken ben je de hele workshop vergeten en blijf je werken zoals je altijd al deed.
Meer weten?
Diana Mouw-van Riel verbetert de managementondersteuning in organisaties en is eigenaar/senior trainer van opleidings- en adviesbureau Rieel. Informatie over de trainingen vind je op www.rieel.nl en/of de Facebook-pagina Rieel-secretaresses. Of volg Diana op Twitter waar zij onder de naam Diana_Rieel dagelijks verslag doet van haar belevenissen in de secretaressepraktijk.
© Het is niet toegestaan om deze column of een gedeelte daarvan openbaar te maken of te kopiëren zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur, Diana Mouw-van Riel (diana.van.riel@rieel.nl).
Helemaal mee eens! Wie echt vooruit wil komen, zal aan de bak moeten. Dat betekent eerst de leerwens formuleren en dat betekent: zelfonderzoek. Vanuit de leerwens kun je een passend traject kiezen. Ga je op vaardigheden zitten? Of op persoonlijke ontwikkeling? In het eerste geval heb je misschien nog iets aan tips en trucs, in het laatste geval zeker niet. Dan gaat het om je eigen, dieper liggende proces en dan zul je aan het werk moeten… maar dan levert het ook echt wat op.
Dank je wel Monique voor je collegiale bevestiging. Inderdaad voor echte groei moet je hard werken. Die komt nooit op een presenteerblaadje.