Effectief communiceren op de werkvloer, hoe doe je dat?
Communicatie op de werkvloer. Dat is iets waar we dag in, dag uit mee te maken hebben. Immers, we communiceren altijd. Het is onmogelijk om niet te communiceren. Al jouw gedrag en dat van je collega’s is communicatie. Sta er maar eens bij stil wanneer jij eens diep zucht tijdens je werk. Misschien deed je dat omdat je even behoefte had aan wat lucht. Maar je collega’s denken misschien wel dat je een zucht slaakt omdat je frustratie voelt. Of ze denken dat je om hen zucht. Dat je ze op dat moment even zat bent misschien wel. Zo bedoelde je het natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat alles communicatie is. En dat je hier dus bewust mee om moet gaan.
Je kan communicatie dus ook effectiever maken. Zeker als leidinggevende moet je zeer bewust omgaan met communicatie. Al jouw gedragingen, zowel verbaal als non-verbaal hebben bewust en onbewust een enorme invloed op je collega’s. Gebruik communicatie dus effectief en in je voordeel. We hebben wat voorbeelden voor je:
Non-verbale communicatie
Effectief inzetten van non-verbale communicatie begint met bewustwording. Wordt je bewust van de manier waarop je nu non-verbaal communiceert. Loop je de hele dag met hangende schouders? Hoe zit je haar? Slordig? Of zie je er op-en-top verzorgd uit? En vraag je daarbij af welke invloed dit (kan) hebben op je werkomgeving. Hangende schouders komen meestal niet heel opgewekt over. En wat straal je uit met een slordig uiterlijk? Dat dit niets uitmaakt in jullie bedrijf? Is dat wat je wil uitstralen? Wanneer je de antwoorden op deze vragen hebt, ben je daarna in staat om er bewust(er) en dus effectiever mee om te gaan.
Verbale communicatie
Uit veel onderzoeken komt naar voren dat medewerkers vaak vinden dat hun leidinggevenden niet effectief zijn in hun verbale communicatie. Hierbij komt vaak naar voren dat leidinggevenden vaak nogal eenrichtingverkeer toepassen in hun verbale communicatie en dat medewerkers zich vaak niet of niet voldoende gehoord en gezien voelen. Met andere woorden… ze hebben het gevoel dat hun inbreng er niet toe doet. Hier ligt natuurlijk een groot risico op de loer voor leidinggevenden. Immers wanneer medewerkers zich niet gehoord voelen is de kans groot dat hun betrokkenheid en effectiviteit en daar productiviteit zal afnemen. Zorg er dus voor dat je in je communicatie rekening houdt met de inbreng, omstandigheden en gevoelens van je collega’s. De belangrijkste tip is om continue vragen te blijven stellen aan je collega’s. Begrijp ik goed dat? Hoe bedoel je dit precies? Begrijp je goed wat ik bedoel? Wat vind jij? Makkelijk eigenlijk he? Op papier zeker. Ga het maar eens toepassen en je zal merken dat jouw boodschap veel beter overkomt. En je draagvlak wordt ook groter.
Communiceren kan je leren wordt wel eens gezegd. Dat gaat misschien wat ver. Maar je kan er wel veel bewuster mee omgaan, waardoor je effectiever wordt in je communicatie. Communiceren is naast ademhalen zo’n beetje het enige dat we de hele dag doen. Met een beetje bijsturen kan je dus heel veel resultaat behalen.
Volg ons