Feestelijke werkdagen
De feestdagen komen er weer aan en dat betekent een andere sfeer op de werkvloer. Het is elk jaar weer een leuke periode waar een aantal werknemers echt naartoe leeft. Dit jaar begon het al vroeg, door de Pietendiscussie in het land. Ook de folders met geschenksuggesties en van marketingbedrijven vielen vlak na de zomer al op de mat. En vervolgens komen de gesprekken bij het koffiezetapparaat ook op gang. Werknemers met kleine kinderen met de schoen-zet-belevenissen, en werknemers met de gekste surprises en gedichten verhalen, allemaal begint het feestelijke gevoel op gang te komen. En dat is wel leuk, dat laagje sprookjespoeder dat langzaam over de kantoren neerdaalt.
Al maanden van te voren wordt bepaald wat het bedrijf naar personeel en naar klanten en relaties gaat doen. Gepersonaliseerde relatiegeschenken bestellen en een bijbehorende marketingactie opzetten kost immers meer tijd dan je vaak denkt. En waar voorheen alle aandacht naar de kerstdagen uitging, zie je de laatste jaren vaker acties rondom de Sinterklaas periode. Wat mij betreft een goede verschuiving. Rondom de kerstdagen gebeurt er al zoveel waardoor een moment van aandacht voor het bedrijf in het niet kan vallen tussen alle andere bedrijven die om aandacht vragen. En dat is zonde want er wordt hoe dan ook veel tijd en energie in gestoken, maak jezelf dan goed zichtbaar. Welke periode je ook iets onderneemt, tijd en geld kost het sowieso. Des te leuker is het om het aandachtmoment naar je toe te trekken, en dat kan heel goed tijdens de Sint periode.
De eerste keer dat wij op kantoor werden verrast door een grote pot pepernoten voor heel het kantoor kan ik me nog goed herinneren. Wat een feest! Zeker voor mij, want ik koop de lekkernijen van de feestdagen alleen maar rondom die betreffende feestdagen. Dus vanaf de intocht koop ik pas pepernoten, taai taai en gevuld speculaas. Eerder niet. Een grote pot heerlijke pepernoten op de je bureau is dan stiekem heel erg welkom. Bovendien heel slim van een bedrijf, want je kijkt dagelijks naar het logo op de pot en hebt dagelijks een positieve associatie met het bedrijf en met de mensen die daar werken. Tenzij je er natuurlijk teveel van eet, dan is het een ander verhaal, maar dat is niet de bedoeling. Ook hierbij is de boodschap: delen.
Bedrijven pakken ook vaak uit voor het personeel. En dan met name voor de kinderen van het personeel. Soms vraag ik me wel af of zo’n kinderfeest op de vrije zaterdagmiddag wordt georganiseerd voor de medewerkers met hun gezin of voor de personeelsleden die dolgraag de rol van Sint en Piet op zich nemen. Evengoed een geweldig initiatief want uiteindelijk is iedereen blij. Het loont, blije kinderen → blije ouders → blije werknemers en dus blije werkgevers.
Maar wat vinden jullie ervan? Is de Sinterklaas periode een feest waar je naar uit kijkt of is het overbodig en kan het je gestolen worden? Vind je het prettig dat er in het bedrijfsleven aandacht aan een kinderfeest wordt geschonken of snap je helemaal niet waarom dat gedaan wordt? Ik ben benieuwd naar jouw mening als personeelslid maar ook als klant. Ervaar je een marketingactie tijdens de Sinterklaas periode beter dan tijdens de kerst? Of denk je dat het geen invloed heeft op de relatie? Kortom, zijn de feestelijke werkdagen voor jou feestelijker dan andere werkdagen?
Geschreven door: Laura Bellai
Laura Bellai is ondernemer, moeder en echtgenote. Momenteel woont, werkt en leeft Laura met haar gezin onder de rook van Rotterdam, in de Hoeksche Waard. Na haar carrière als secretaresse, besloot ze te gaan ondernemen.
De afgelopen tien jaar stond ze aan het roer van zakenreisbureau UNIGLOBE Merk Travel en ontdekte veel raakvlakken met het secretaresse vak. Daarnaast schreef ze het managementboek ‘Rokkie, is de succesvolle zakenvrouw Rocky in een Rokkie?’ waarin Laura op luchtige wijze haar persoonlijke ervaringen met die van collega zakenvrouwen bundelt. Laura is ervaringsdeskundige op het gebied van het succesvol combineren van de rollen die de eigentijdse vrouw kan en mag combineren.
Meer informatie over Laura en over haar boek kun je vinden op haar website.
Volg ons