Een fijne (verzuimende) collega…
In mijn werk als interim secretaresse heb ik op verschillende afdelingen mogen werken, soms als meewerkend secretaresse en soms ook als leidinggevende van het secretariaat. Leidinggeven is leuk en interessant, maar soms ook moeilijk. Zo heb ik weleens te maken gehad met een medewerker die heel veel verzuimde. Wil je weten hoe ik dat toen heb opgelost?
Het is maandagochtend, ik word gebeld in de auto. Ik kijk vluchtig om mijn telefoon, anoniem. Ik besluit ‘m niet op te nemen, straks is het weer een callcenter met de vraag of ik wil veranderen van energie…Ik besluit om de telefoon niet op te nemen. Ik arriveer op kantoor en nog voordat ik goedemorgen kan zeggen krijg ik de melding: Ja, het is hier heel druk, want Sam heeft zich ziek gemeld. De telefoon rinkelt en mijn collega pakt het volgende telefoontje op. Ze zucht daarbij extra hard. Ik voel me wat boos worden, maar ik zeg niets. Eerst maar eens een kop koffie pakken…
Na wat wikken en wegen besluit ik om zo snel mogelijk een afspraak in te plannen om het verzuim te bespreken met de collega die zich heeft ziek gemeld.
Persoonlijk vind ik dergelijke gesprekken lastig. Je weet maar nooit wat je collega mankeert. Straks is het iets ernstigs?! En hoe ga je daar dan mee om?
Bij de collega in kwestie was het (gelukkig) niets ernstig. De medewerker had eigenlijk zelf niet meer in de gaten hoeveel hij eigenlijk verzuimde. We hebben samen het verzuim besproken. De medewerker beloofde verbetering. De afspraken die we hebben gemaakt tijdens het gesprek heb ik vastgelegd en naar de medewerker gemaild. In de maanden daarna heeft de medewerker zich niet meer verzuimd. Het gesprek had geholpen, wat een opluchting!
Ter voorbereiding en tijdens het gesprek heb ik gebruik gemaakt van onderstaande tips. Ik deel ze graag met je.
- Ken de feiten. Voorkom daarmee discussies over de meldingsfrequentie
- Geef aan dat het verzuim voor beide partijen vervelend is. Natuurlijk voor de verzuimende collega, maar ook voor de directe collega’s, want zij moeten het werk wat blijft liggen overnemen.
- Stel open vragen. Vat af en toe de antwoorden samen en durf door te vragen.
- Vraag wat de medewerker zelf gaat doen om het frequente verzuim tegen te gaan.
- Maak duidelijke afspraken. Leg de afspraken vast en kom er later nog eens op terug.
Werk jij samen met een “frequent verzuimer”?
Hoe heb jij dit bespreekbaar gemaakt? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik hoor het graag!
Ingeborg Lentjes
Lees ook het artikel: ziekmelden via de App een goed idee?
Ik vind het een vreemd verhaal. Een collega die eerst frequent ziek is en vervolgens na een gesprek met zijn/haar leidinggevende zich nooit meer ziek heeft gemeld. Dat betekent dan toch dat die collega voor dat gesprek niet echt ziek was.
Hoi Barbara,
Bedankt voor je feedback. Ik heb ook niet geschreven dat de persoon in kwestie zich nooit meer ziek heeft gemeld…;-)
De eerste tijd na het gesprek was het verzuim nagenoeg weg. Het idee is dat je de persoon tijdens een gesprek bewust maakt van zijn of haar gedrag.
Hoe zou jij eea op hebben gepakt? Ik ben wel benieuwd naar meer tips.
Groet, Ingeborg