Focus nodig? Maak er een project van!
Tijdens je werk is het belangrijk om de vaart erin te houden, om succesvol te worden en om succesvol te blijven. Uiteraard is het belangrijk dat je kennis hebt en jezelf blijft motiveren om te leren. Mix dat met een flinke dosis ervaring en daar is de succesfactor. Zou je denken. Maar dat alleen is niet voldoende, focus speelt een grote rol bij de mate van het succes. We weten het allemaal vaak wel, maar het uitvoeren is een ander verhaal. Het gaat bijna vanzelf, het sluipt er vaak in, de automatische piloot gaat aan en je doet je werk als vanzelf. En ook al is dat prima voor jezelf en voor het bedrijf, leuk is het niet. Goed genoeg kan altijd beter, blijf jezelf uitdagen. Een leuke manier om extra plezier in je werk te hebben en te houden.
Wat ik als fijn hulpmiddel ervaar, is projectmatig werken. Door van diverse werkzaamheden en doelen een project te maken, geef je het de benodigde aandacht om te kunnen verbeteren. Door projectmatig te werken, creëer je een podium waardoor je meer succes kunt behalen. Op die manier komt de focus vanzelf. Dat kan eigenlijk voor van alles ingezet worden. De meeste taken die je hebt, kun je projectmatig benaderen en afhandelen. Maar vooral voor de taken met een kop en een staart, zoals het organiseren van iets, werkt het goed.
Hoe doe je dat? In feite is het een mini businessplan. Klinkt best goed he? Door er op die manier naar te kijken, maak je van jezelf een kleine ondernemer. Ook wel eens leuk. En een enorme stimulans voor jezelf want je herontdekt daarmee soms ook weer je passie en drijfveer die door die automatische piloot wat naar de achtergrond is verdwenen. Maar goed, een businessplan dus. Maar dan eentje waarbij alles op twee A4tjes past. Je gebruikt er twee, de eerste gebruik je om je gedachten te ordenen en de tweede om het plan uit te werken. Om je op weg te helpen hieronder wat punten die je kunt gebruiken voor de twee A4tjes.
De eerste gaat over het tackelen van je prioriteiten. Noteer de top 3 projecten die aandacht nodig hebben. Vervolgens geef je aan welke prioriteit ze hebben en de reden ervan. Dat geeft inzicht in de keus die je maakt. Als je weet welk project het wordt waar je als eerste mee aan de slag gaat, beantwoord je de volgende vragen: wat wil je met het project bereiken? Wat heb je nodig voor dit project? Wanneer is het project voor jou succesvol?
Aan de hand van die antwoorden kun je eenvoudig een A4 opstellen met de beschrijving van het project, wat er moet gebeuren, wie wat gaat doen, wanneer dat gebeurt en welke middelen gebruikt worden. Geef het een duidelijke kop en staart en monitor het project. Zet alles hard in de agenda zodat je die benodigde tijd daadwerkelijk gebruikt om aan het project te werken.
Moet lukken toch? Waarschijnlijk werk je onbewust al vaak projectmatig en is dit niets nieuws voor je. Volgens mij is dit namelijk echt iets wat de secretaresse van nature in zich heeft, daarom ben je ook zo goed in je vak. Ter afsluiting geef ik nog een paar punten mee;
- Accepteer dat wanneer je ergens voor gaat, dat ten koste van iets anders gaat
- Hou je aan jouw eigen afspraken, wees streng!
- Zorg voor realistisch te behalen doelen, wees niet zo streng 😉
Veel projectplezier!
Met dank aan: Laura Bellai
Laura Bellai is ondernemer, moeder en echtgenote. Momenteel woont, werkt en leeft Laura met haar gezin onder de rook van Rotterdam, in de Hoeksche Waard. Na haar carrière als secretaresse, besloot ze te gaan ondernemen.
De afgelopen tien jaar stond ze aan het roer van zakenreisbureau UNIGLOBE Merk Travel en ontdekte veel raakvlakken met het secretaresse vak. Daarnaast schreef ze het managementboek ‘Rokkie, is de succesvolle zakenvrouw Rocky in een Rokkie?’ waarin Laura op luchtige wijze haar persoonlijke ervaringen met die van collega zakenvrouwen bundelt. Laura is ervaringsdeskundige op het gebied van het succesvol combineren van de rollen die de eigentijdse vrouw kan en mag combineren.
Meer informatie over Laura en over haar boek kun je vinden op haar website.
Volg ons