Generatie Z, wat moeten we ermee?
Je hoort er de laatste tijd steeds vaker over. Werknemers en werkgevers die klagen over hoe lastig het is om samen te werken met collega’s uit de zogenoemde generatie Z, ook wel Gen Z genoemd. Dit zijn mensen die zijn geboren tussen het jaar 2000 en 2015. We zetten een paar meningen over Gen Z op een rijtje:
- Ze zijn verslaafd aan hun smartphone maar durven niet te bellen;
- Ze werken het liefst zo min mogelijk uren;
- Ze zijn alleen maar bezig met een zo goed mogelijke work-life balance;
- Ze zijn allemaal niet in staat om te communiceren;
- Ze zijn onzeker over de toekomst van onze planeet;
- Ze zijn kwetsbaar en niet bestand tegen kritiek.
Uiteraard werken mensen die geboren zijn tussen 2008 en 2015 over het algemeen nog niet op kantoor. Maar de Gen Z’ers van de jaren vanaf 2000 tot 2008 zeker wel. Dus we krijgen er allemaal vroeg of laat mee te maken. Zoals met alle (voor) oordelen zit er in alles wat hierboven opgesomd staat een kern van waarheid. Maar dat neemt niet weg dat Gen Z wel de generatie van de toekomst is. Dus werkgevers zijn genoodzaakt zich in te leven en aan te passen aan de wensen van Gen Z. Zeker gezien het feit dat de vergrijzing de komende jaren steeds harder zal toeslaan. Bedrijven hebben Gen Z simpelweg keihard nodig. En dat geldt dus ook als je met ze samenwerkt. Maar wat moet je als bedrijf dan bieden om Gen Z aan je bedrijf te binden en te boeien? Nou, zorg in ieder geval dat de baan en werkomgeving goed aansluit bij de behoeftes die Gen Z heeft. De belangrijkste behoeftes die Gen Z zoekt in een werkomgeving zijn in ieder geval:
- Flexibiliteit in de breedste zin, dus niet sturen op uren maken maar op output;
- Een werkgever die maatschappelijke betrokkenheid laat zin;
- Biedt de mogelijkheid om in deeltijd te werken;
- Voer een actief en positief diversiteitsbeleid;
- Zorg er voor dat hybride werken volledig is ingebed;
- Organiseer betekenisvolle activiteiten naast het werk;
- Zorg voor voldoende afwisseling in het werk (Gen Z verveelt zich snel).
Overigens zijn er naast Gen Z natuurlijk nog meer generaties te labelen. Elk met hun eigen behoeftes. Het is belangrijk om als collega’s en zeker ook als werkgever oog te hebben voor deze generaties en hun behoeftes. Bedrijven dit doen hebben een voorsprong op andere bedrijven in de slag om goed personeel. Gen Z in het bijzonder is namelijk onmisbaar voor bedrijven omdat ze ook over de kennis en vaardigheden beschikken die doorslaggevend zijn voor succesvolle bedrijven. Ze hebben een voorsprong op het gebied van digitaal werken en kennis van ICT systemen. Ze zijn er simpelweg mee opgegroeid en het maakt onlosmakelijk deel uit van hun dagelijks leven. Deze vaardigheden zijn voor bedrijven goud waard. Wees dus zuinig op je Gen Z medewerkers en collega’s. En neem hun wensen serieus. Net als die van boomers, millenials, patat generaties en iedereen die iets waardevols te bieden heeft.
Volg ons