Heb jij een blinde vlek in je communicatie?
Een blinde vlek in je communicatie (en ander gedrag) is het deel van je gedrag waarvan jij je niet bewust bent. Maar anderen wel. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat jij denkt dat je opdrachten aan anderen heel helder verwoordt, maar dat anderen dit niet zo ervaren. Dit kan best onhandig zijn en staat jouw effectiviteit en die van anderen in de weg. Om erachter te komen of jij een blinde vlek(ken) in je communicatie hebt is het nodig om aan anderen feedback te vragen. Dit kan op verschillende manieren. Een veel gebruikte methode om inzicht te krijgen in je blinde vlek(ken) is het zogenoemde Johari venster. De naam Johari komt van de bedenkers Joseph Luft en Harry Ingham Hieronder zie je hoe een Johari venster eruit ziet:
Johari venster | Jij weet het | Jij weet het niet |
De ander weet het | Open | Jouw blinde vlek |
De ander weet het niet | Verborgen | Onbekend |
Open wil zeggen: Dat het gedrag of communicatiewijze bekend is bij jezelf en bij anderen. Dat wat jij van jezelf weet en als kwaliteit ziet wordt door anderen ook op die manier ervaren. Het beeld dat je van jezelf hebt komt overeen met het beeld dat anderen van je hebben.
Blinde vlek: Hier gaat dit artikel over. Het gedrag of communicatiewijze is bekend bij anderen maar niet bij jezelf. Dit kan ook positief zijn overigens. Anderen zien bijvoorbeeld bepaalde kwaliteiten van jou maar je kent deze zelf niet. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er zaken beter kunnen in jouw communicatie maar dat je dit zelf (nog) niet herkent.
Verborgen: Dit gaat over dingen die wel bij jezelf bekend zijn maar nog niet bij anderen. Iets dat je in een andere setting dan je werk bijvoorbeeld al goed doet maar op je werk nog niet. Hierdoor kan een onjuist beeld over je kwaliteiten ontstaan bij anderen.
Onbekend: Dit wil zeggen dat jijzelf maar ook anderen niet zien dat je bepaalde kwaliteiten, talenten of verbetermogelijkheden hebt.
Hoe kan je het Johari venster dan gebruiken?
Er zijn verschillende manieren om het Johari venster te gebruiken. Waar het om gaat is om op een zo open als mogelijke manier feedback te krijgen van anderen. Wanneer je in een veilige setting met elkaar (bijvoorbeeld het team waarin je werkt) feedback krijgt en je gebruik maakt van het Johari venster zal dit er toe lijden dat vooral het kwadrant OPEN steeds groter wordt. Immers er wordt over-en-weer steeds meer duidelijk over elkaars gedrag. Formuleer vooraf vragen en spreek af wat jullie willen bereiken met het gebruiken van het Johari venster. Dit kunnen vragen zijn over elkaars gedrag en communicatie in specifieke situaties maar ook vragen over specifiek gedrag en communicatie. Hou hierbij in het oog dat het niet gaat om het geven van je mening over iemands gedrag. Het gaat erom dat je aangeeft wat je waarneemt. Probeer hierbij objectief te zijn. Doe dit ook niet eenmalig. Het is juist waardevol om het Johari venster gedurende langere periode te gebruiken. Zo maak je ontwikkeling door met elkaar. Dit is ook heel goed voor het wederzijds vertrouwen.
Volg ons