Help, ik moet mijn baas` LinkedIn beheren!
Vooral bij een groter bedrijf is de kans groot dat je deze vraag krijgt. De meeste directeuren, eigenaars, DGA`s hebben simpelweg niet de tijd om zelf hun LinkedIn te beheren. Maar die up to date houden is wel heel waardevol. Jouw baas is tenslotte de hoogste baas of één van de hoge bazen en dus een belangrijk gezicht voor het bedrijf. Zijn of haar eerste indruk moet dus goed zijn. Hun LinkedIn-profiel (en dus eerste indruk) beheren kan daardoor nogal spannend voelen.
In dit artikel geef ik je 4 tips om dit voor jullie beiden prettig te laten verlopen.
Spreek helder af wie wat doet
Je kunt als secretaresse of assistent heel veel uit handen nemen, maar sommige dingen zijn nu eenmaal handiger door je baas zelf te doen. Denk aan het versturen en beantwoorden van LinkedIn-privéberichten. Of misschien wil je baas bewust zelf bepaalde dingen doen, zoals het uitnodigen van nieuwe connecties. Maak van tevoren een lijstje met mogelijke LinkedIn-activiteiten en spreek helder af wie wat doet. Tussendoor regelmatig afstemmen is natuurlijk altijd verstandig.
Vraag om goede input
Zonder goede input ben je nergens. Alleen als je precies weet wat je baas doet en heeft gedaan kun je zijn of haar persoonlijke LinkedIn-profiel invullen of updaten. En om berichten te kunnen schrijven moet je natuurlijk weten wat er speelt, welke ontwikkelingen er gaande zijn. Zet LinkedIn bijvoorbeeld als vast onderwerp op de agenda van jullie overlegmomenten. Je kunt dan snel en efficiënt je vragen doornemen en mogelijke content-onderwerpen bespreken.
Netwerk opbouwen
Lukraak mensen uitnodigen is waarschijnlijk niet heel slim, maar de kunt de mensen met wie je baas een afspraak heeft of die hij of zij tijdens een event heeft gesproken prima uitnodigen. Stem je acties wel altijd af, zodat je baas niet met de mond vol tanden staat als het ter sprake komt en hij of zij nergens van weet. Maak hier dus ook goede afspraken over. Laat je baas je desnoods een lijstje met namen of visitekaartjes geven van de mensen die je kunt uitnodigen. Doe dit trouwens altijd met een persoonlijke uitnodigingstekst. In overleg kun je een aantal uitnodigingssjablonen schrijven die je alleen op detailniveau hoeft aan te passen.
Updates
Door regelmatig berichten te plaatsen in de persoonlijke tijdlijn van je baas zorg je ervoor dat hij of zij positief in beeld blijft bij zijn netwerk. Je kunt bijvoorbeeld items van jullie website, uit jullie nieuwsbrief of uit een corporate magazine delen. Voorzie wat je deelt wel altijd van een begeleidende tekst, wat vond je baas zo leuk of interessant aan dit stuk? Dit kun je prima voorbereiden en hoef je dan alleen even af te stemmen. Als je baas zelf blogs schrijft, overweeg dan om die als LinkedIn-blog te delen via zijn of haar persoonlijke profiel. Zo deelt je baas echt zijn of haar eigen verhaal en spreken ze hun netwerk veel meer aan dan met een algemeen stuk op jullie website.
Tot slot
Je kunt geen extra ‘admin’ aan een persoonlijk LinkedIn-profiel toevoegen wat praktisch inhoudt dat jij op het profiel van je baas inlogt met zijn of haar inloggegevens. Daar ga je vanzelfsprekend voorzichtig en vertrouwelijk mee om.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons