Hoe ga je om met ongewenst gedrag?
Het kan zomaar gebeuren dat je op je werk te maken krijgt met ongewenst gedrag. En dat is natuurlijk heel vervelend en ook helemaal niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je hiermee om kunt gaan, aangezien je wilt werken in een veilige en prettige omgeving waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. In dit blog geven we je een aantal praktische tips over hoe je kunt omgaan met ongewenst gedrag op de werkvloer, zodat je je weer veilig en op je gemak kunt voelen.
#1 Ongewenst gedrag herkennen
Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat ongewenst gedrag precies inhoudt. Dit kan variëren van ongepaste opmerkingen en intimidatie tot fysieke toenaderingen en discriminatie. Ongewenst gedrag kan subtiel zijn, zoals het maken van vernederende grappen, of expliciet, zoals seksuele intimidatie. Door duidelijk te begrijpen wat als ongewenst wordt beschouwd, kun je dergelijke situaties sneller herkennen en aanpakken. Uiteraard kan het ook van persoon tot persoon verschillen wat als ongewenst wordt ervaren. Daarom is het ook belangrijk dat er duidelijke richtlijnen zijn binnen de organisatie.
#2 Probeer professioneel te blijven
Bij het omgaan met ongewenst gedrag is het belangrijk om altijd professioneel te blijven. Dit betekent dat je kalm en beheerst reageert, ook al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Door rustig te blijven, laat je zien dat je de situatie onder controle hebt en niet zomaar van je stuk gebracht wordt. Het helpt om diep adem te halen en even tot tien te tellen voordat je reageert. In echte noodsituaties geldt dit natuurlijk niet; je veiligheid en die van anderen gaat altijd voor. Maar in minder urgente gevallen is het belangrijk om emotionele reacties te vermijden die de situatie alleen maar kunnen verergeren. Door professioneel te blijven, laat je zien dat je in staat bent om op een volwassen manier met problemen om te gaan. Dit versterkt ook je positie wanneer je het probleem verder aanpakt, bijvoorbeeld door het te melden bij HR of een leidinggevende. Een kalme en beheerste houding kan ook helpen om het gedrag van de ander te de-escaleren en een constructieve oplossing dichterbij te brengen.
3. Stel grenzen
Als iemand ongepast gedrag vertoont, is het belangrijk om direct duidelijk te maken dat dit gedrag voor jou onacceptabel is. Dit kan je doen door netjes maar wel duidelijk te zijn. Je hoeft niet boos te worden, maar wel assertief. Bijvoorbeeld, als iemand een ongepaste opmerking maakt, kun je zeggen: “Ik voel me ongemakkelijk bij die opmerking. Ik stel het op prijs als je dat niet meer doet”. Deze aanpak laat zien dat je grenzen hebt en dat je het gedrag niet tolereert, zonder dat je de ander meteen aanvalt. Het helpt ook om je woorden kracht bij te zetten met non-verbale signalen, zoals oogcontact en een rustige, zelfverzekerde houding. Als je dit op een respectvolle manier doet, geef je de ander de kans om zijn of haar gedrag te corrigeren zonder dat de situatie escaleert. Bovendien laat je zien dat je voor jezelf opkomt, wat vaak respect afdwingt en kan bijdragen aan een veiligere werkomgeving.
4. Leg incidenten vast
Een belangrijk onderdeel bij het omgaan met ongewenst gedrag is het bijhouden van gedetailleerde documentatie van alle incidenten. Noteer de datum, tijd, locatie, betrokken personen en de aard van het incident. Deze documentatie kan van belang zijn als je besluit om het probleem te escaleren en ermee naar je leidinggevende of de afdeling personeelszaken te gaan. Gedetailleerde verslagen kunnen helpen om een patroon van gedrag aan te tonen en je zaak zo te ondersteunen bij het indienen van een formele klacht.
5. Zoek steun
Aarzel niet om ondersteuning te zoeken bij collega’s, leidinggevenden of de afdeling personeelszaken. Als het goed is heeft jouw organisatie ook een (verplichte) vertrouwenspersoon. Het kan nuttig zijn om met iemand te praten die je vertrouwt en die je kan adviseren over de beste manier om met de situatie om te gaan. Ondersteuning van anderen kan je helpen om je sterker en zekerder te voelen bij het aanpakken van het ongewenst gedrag. Bovendien kunnen leidinggevenden en personeelszaken, indien nodig, ook ingrijpen en maatregelen nemen om het ongewenste gedrag te stoppen.
6. Ken je rechten
Het is belangrijk om te weten wat je rechten zijn en bekend te zijn met de beleidsregels van je organisatie omtrent intimidatie en ongewenst gedrag. De meeste bedrijven hebben namelijk specifieke procedures voor het melden en afhandelen van klachten over ongewenst gedrag. Door deze procedures en je rechten te kennen, ben je beter voorbereid om actie te ondernemen als dat nodig is. Zo weet je precies welke stappen je moet volgen en wie je kan benaderen voor ondersteuning. Op die manier sta je ook sterker in je schoenen als je een klacht indient.
7. Meld het gedrag
Als het ongewenste gedrag aanhoudt, ondanks je pogingen om het aan te pakken, is het belangrijk om de officiële meldingskanalen te gebruiken. Dit kan je, afhankelijk van het soort ongewenste gedrag natuurlijk ook eerder doen. Dien een formele klacht in bij de afdeling personeelszaken en/of je leidinggevende of maak gebruik van een anoniem meldsysteem als dat beschikbaar is. Het melden van ongewenst gedrag is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat er actie wordt ondernomen!
Volg ons