Hoe ga je om met vervelende gewoontes van collega’s?
Gedurende je leven breng je heel veel tijd door met je collega’s. Wanneer je fulltime op kantoor werkt sowieso 8 uur per dag. Met de meeste collega’s zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben. Toch werken er ook, op ieder kantoor, ook wel een of meerdere collega’s die er wat minder fijne gewoontes of gebruiken op nahouden. Bijvoorbeeld die ene collega die altijd te laat komt. Of een collega die altijd zijn of haar vakanties zonder overleg plant. Het is voor de sfeer op een afdeling belangrijk om op een goede manier met dit soort zaken om te gaan. In dit blog geven we je een aantal tips.
Communicatie
Wanneer je een collega hebt met vervelende gewoontes is het cruciaal om dit met hem of haar bespreekbaar te maken. Doe dit natuurlijk wel op een respectvolle manier. En zorg voor veilige omstandigheden. Roep niet zomaar iets over de afdeling, maar ga even apart zitten met elkaar. Benoem waarom een bepaalde gewoonte of gedrag voor jou en /of je collega’s als vervelend wordt ervaren. Je zal merken dat degene die het gedrag vertoont dit meestal helemaal niet doorhad.
Toon begrip
Meestal heeft de persoon in kwestie dus niet doorgehad dat zijn of haar gedrag als vervelend wordt ervaren. Door begrip te tonen, door te vragen naar de achterliggende oorzaken van het gedrag kom je er misschien achter waarom iemand er bepaalde gewoontes op na houdt. Misschien kan je de betreffende collega helpen door hulp of begeleiding te bieden?
Blijf positief
Hoe lastig het misschien ook kan zijn. Blijf altijd positief in je benadering. Kaart uiteraard wel het ongewenste gedrag of gewoonte aan maar focus daarbij ook vooral op het wel gewenste gedrag. Dus benoem wel dat iemand structureel te laat komt, maar focus vooral op het belang van op tijd komen en hoe dat bijdraagt aan een positieve werksfeer betere prestaties.
Doe aan zelfreflectie
Ga ook eens goed bij jezelf hoe je reageert op het ongewenste gedrag of gewoontes. Is er in jouw benadering van je collega misschien nog ruimte voor verbeteringen? Hoe denken andere collega’s erover? Zelfreflectie is in veel situaties een uitstekende manier om je bewuster te worden van je eigen houding en emoties. Zowel zakelijk als privé.
Geef je grenzen aan
Wanneer je al de vorige tips hebt toegepast en je collega blijft er vervelende gewoontes en gedrag op nahouden is het nodig om duidelijk aan te geven dat de grens is bereikt. Vertel duidelijk dat hoe het nu gaat voor jou onaanvaardbaar is en dat dit ook gevolgen zal hebben voor jullie samenwerking. Wanneer je leidinggevende bent kan je natuurlijk nog verdergaande consequenties aan het ongewenste gedrag verbinden.
Blijf professioneel
Wat er ook gebeurt en hoe onprofessioneel het gedrag of gewoonte van je collega misschien ook is. Blijf zelf altijd professioneel. Zorg er voor dat de ratio altijd de boventoon blijft voeren. Wanneer je er zelf niet uitkomt met een collega, schakel dan altijd hulp in van een leidinggevende of van HR.
Volg ons