Hoe klinkt het? Repeteren helpt.
Managers maken zich vaak veel te druk om hun inhoud en vergeten of hun verhaal wel vrolijk, levendig, warm, inspirerend of enthousiasmerend klinkt. Dus klinkt het zakelijk, technisch, droog en meestal vooral ook saai. En dus werkt het voor geen meter. Het klinkt gewoon niet goed, er is geen interactie en er komt dan ook heel weinig over. Het is ook nog eens veel te lang.
De inhoud, dat is het vak van je manager, ja daar kunnen uren mee gevuld worden, maar hoe het klinkt, meestal geen idee.
Daar kun jij dus heel goed mee helpen.
- Met een relativerende noot.
- Met een leuke anekdote.
- Met een persoonlijk element.
- Met een bos bloemen voor de jarige in de zaal.
- Met de juiste vragen om interactie te bereiken.
Ook ervaren presentatoren hebben een goede / kritische regisseur nodig. Dit is echt een rol voor een secretaresse. Kritisch luisteren, ingrijpen als je het niet snapt, ingrijpen als je denkt dat er om de hete brij wordt gedraaid, ingrijpen als je moet zuchten omdat het bloedeloos en saai is. Zeker bij een (vaak heel erg noodzakelijke) repetitie is ingrijpen een kwestie van je keel schrapen en eerlijk je mening geven. Iedereen is je later dankbaar. Een belangrijke presentatie in een bedrijf en dan niet repeteren, dat is vragen om problemen. Zelfs twintig luisteraars maal een uurloon is al een paar duizend euro. Toneelspelers repeteren maanden voor hun presentatie. Kortom iedere serieuze presentatie verdient een goede repetitie. Plan er gewoon een dagdeel voor in, of repeteer met een ervaren trainer.
Is het verhaal speels, scherp, prikkelend, glashelder en misschien ook gewoon mooi? Sfeer doet meer dan woorden, ook in een presentatie.
Met dank aan: Roeland Schweitzer
http://www.speechen.nl/presentatie-coaching.htm
Volg ons