Hoe krijg ik mijn collega’s mee in LinkedIn
Je baas wil dat jullie met het bedrijf aan de slag gaan met LinkedIn. ‘Leuk!’ is je eerste reactie, maar vervolgens denk je: ‘Maar moet ik dan alles in mijn eentje doen? Daar heb ik geen tijd voor en eigenlijk ook geen zin in. Hoe krijg ik mijn collega`s ook enthousiast zodat ze meehelpen?’
Om je collega`s ‘aan boord’ te krijgen moeten ze het gevoel hebben dat ze opgewassen zijn tegen de taak én dat die taak hen ook ergens gaat brengen. Dat het ze wat oplevert. Geen noodzakelijk kwaad dat ook nog even op hun bordje gedumpt wordt.
Dan kan op persoonlijk niveau, maar ook op bedrijfsniveau zijn. Je collega`s zullen dus doordrongen moeten worden van de voordelen van actief aanwezig zijn op LinkedIn. Voor henzelf en voor het bedrijf.
Maar wat zijn die voordelen dan?
Persoonlijke voordelen zijn bijvoorbeeld:
- Je breid je netwerk uit
- Je leert nieuwe vaardigheden
- Je bent zichtbaar en wordt als vakkundig ervaren
- Je wordt daardoor aantrekkelijker voor zowel je huidige als een toekomstige werkgever
Bedrijfsvoordelen zijn bijvoorbeeld:
- Bedrijf is beter zichtbaar, draait betere omzet en raakt financieel gezonder (meer kans op een loonsverhoging? 😊)
- Bedrijf trekt betere werknemers aan (eigenlijk ook een persoonlijk voordeel, want dat werkt lekkerder 😊)
Natuurlijk maakt of mensen er tijd voor hebben (of kunnen vrijmaken) ook uit. Maar of ze het gevoel hebben waardevolle content te kunnen bedenken en/ of schrijven misschien nog wel meer. Gelukkig zijn dat vaardigheden die je kunt leren en oefenen.
Niet iedereen
Realiseer je dat het niet nodig is om iedereen aan boord te krijgen. Met een kerngroep van mensen die inhoudelijk wat interessants te melden hebben en een groep mensen die de content actief willen delen kom je in het begin al een heel eind. Dus ga op zoek naar de collega`s die openstaan voor nieuwe dingen en de collega`s die graag vertellen over hun vakgebied.
En realiseer je dat veel vakidioten graag over hun vak vertellen, maar misschien liever niet schrijven. Maak het ze zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door ze het zonder duidelijke structuur of vol spelfouten te laten aanleveren of het zelfs in te laten spreken, waarna jij het uitschrijft. Zo maak je de kans dat ze mee willen doen alweer een stuk groter. Als je die kerngroep enthousiast hebt kun je aan de slag. Je kunt later altijd nog uitbreiden. Je zult zien dat zodra LinkedIn ingeburgerd raakt, je steeds makkelijker nieuwe collega`s bij dit project betrekt.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons