In beeld met Pinterest
Misschien ken je Pinterest al als tool om online je eigen moodboards te maken. Maar wist je dat je het ook uitstekend zakelijk kunt inzetten? In dit artikel een ‘pintroductie’ aan de hand van drie mythen.
‘Pinterest…dat is toch ongeveer hetzelfde als Instagram?’
Hoewel beide draaien om ‘plaatjes’ en niet om ‘praatjes’, zijn ze wel degelijk anders. Pinterest laat zich het best omschrijven als een groot online prikbord of als inspirerende beeldbank en ‘ontdekmachine’. Zo maak je op Pinterest je eigen moodboards aan, door jou georganiseerd op thema of interesse. Je plaatst – of zoals Pinterest het zegt ‘pint’ – en verzamelt er beelden op met de zogenaamde ‘Pin it-knop’. Op Instagram gaat het meestal om foto’s die door de gebruikers zelf worden geplaatst in ‘het nu’, terwijl op Pinterest grotendeels afbeeldingen van anderen worden gepind als inspiratie voor ‘de toekomst’. Een afbeelding op Pinterest is meestal ook een directe link naar de oorspronkelijke bron: een website, webshop of blog.
‘Pinterest…dat is toch voor vrouwen die gaan trouwen?’
Voorheen zei men weleens gekscherend over Pinterest: ‘het is voor vrouwen en trouwen.’ Verwijzend naar de hoeveelheid vrouwen op het platform (82% van de in totaal 2 miljoen Nederlandse pinners) en het grote aantal borden met trouwjurken en droomlocaties. Inmiddels gaat Pinterest over veel meer en zijn de meest populaire categorieën: mode, eten (recepten), tuinieren, vakantie, humor, (nieuwe)producten, reizen, kinderen, interieur, quotes en kunst. Ook zijn de mannen inmiddels met een inhaalslag bezig. Hun aandeel groeide in een jaar tijd met maar liefst 120 procent.
Pinterest wordt daarnaast meer en meer een platform om op de hoogte te blijven van belangrijke trends binnen je vakgebied. Ook voor de creatieve, visueel ingestelde assistent met duizend poten, is Pinterest een bron van informatie en inspiratie. Bijvoorbeeld in de voorbereiding van die belangrijke meeting, bij de uitrol van een nieuw project, als het gaat om de effectieve inzet van social media en de nieuwste trends en tools op het gebied van time-, e-mail- en officemanagement. Pinspiratie in de vorm van mooie afbeeldingen, handige doe-het-zelf tips, duidelijke infographics en links naar interessante artikelen. Natuurlijk vind je ook al artikelen van SecretaresseNet op Pinterest terug.
‘Pinterest inzetten voor het bedrijf waar ik werk? Nee, wij zitten al op Twitter en Facebook’
Misschien verzorg jij zelf de communicatie voor het bedrijf waar je werkt of werk je nauw samen met marketing- en communicatiecollega’s. Wist je dat Pinterest ook een serieuze marketingtool is waarmee je je bedrijf op de kaart kunt zetten? Talloze bedrijven geven hun merk op het platform letterlijk een gezicht. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom:
- Pinterest zorgt – na Facebook – voor het meeste aantal bezoekers aan websites. Als er een afbeelding van jouw website wordt gepind op Pinterest, wordt de pin een visuele bladwijzer.
- Pinterestgebruikers zijn zeer trouw aan het medium en zien het als belangrijke informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen. Onderzoek laat zien dat 87 procent van de Pinterestgebruikers wel eens een product heeft aangeschaft vanwege Pinterest. 93 procent gebruikt het platform om toekomstige aankopen te plannen. Interessante ontwikkeling in dit licht is de pin met een koopknop, waardoor je direct vanaf het platform producten kunt kopen (nu alleen nog in de VS).
- Het verhaal vertellen van jouw bedrijf en een beleving middels visuele content creëren: dat kan bij uitstek met Pinterest. Visual storytelling! Plaatjes zetten aan tot emotie en actie en zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt.
- Pins blijven veel langer zichtbaar dan Facebookberichten en tweets. Een relevante pin van een hoge kwaliteit kan ook na langere tijd nog steeds terugkomen in de zoekopdracht van een Pinterestgebruiker. Een pin heeft dus een lange houdbaarheid;-)
- Via Pinterest krijg je letterlijk een beeld van wat volgens jouw doelgroep ‘hip & happening’ is. Trendwatching en marktonderzoek met een gesloten beurs!
Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over hoe je met Pinterest aandacht kunt krijgen voor je bedrijf en voor jezelf? Lees dan In beeld met Pinterest in 60 minuten (Uitgeverij Haystack i.s.m. Frankwatching) van Hélène van den Dungen. Kijk voor meer informatie en tips ook op het Pinterestbord dat bij het boek hoort.
Veel pinspiratie gewenst!
Geschreven door: Hélène van den Dungen
Volg ons